Piikkiön kirkkoon uudet urut

Piikkiön kirkossa päästään kuulemaan uusien urkujen sointia alkukesästä. Kirkolle tuodaan pääosa urkujen osista maanantaina 1.4. noin klo 11 mennessä, minkä jälkeen urkujen rakennustyö jatkuu kirkossa.
urut nettiin_S.jpg

Piikkiön kirkon vanhat urut on jo purettu. Uusien rakentaminen alkaa kirkossa huhtikuun alussa.

Uusien urkujen rakentamisesta vastaa Urkurakentamo Veikko Virtanen Oy. Uudet urut tulevat maksamaan noin 420 000 euroa. Kustannuksiin sisältyvät vanhojen urkujen purku ja urkuparven vahvistustyöt. Varoja urkuihin kerättiin myös kansalaiskeräyksellä Piikkiön urkuyhdistyksen toimesta.

Uusien urkujen julkisivun tyylilliseksi esikuvaksi valittiin Piikkiön kirkon ensimmäisten, K.G. Wikströmin viime vuosisadan alussa rakentamien urkujen julkisivu. Soinnillisena esikuvana ovat toimineet kuuluisan saksalaisen urkujenrakentajan Friedrich Ladegastin urut, jotka ovat tunnettuja leveästä ja lämpimästä soinnistaan. Tulevissa uruissa on 20 äänikertaa aiempien 23 sijasta.

- Vaikka uusissa uruissa on äänikertoja vähemmän kuin aikaisemmissa uruissa, on niillä jokaisella, toisin kuin entisten urkujen joillakin äänikerroilla, oma urkujen käytettävyyttä lisäävä roolinsa, vakuuttaa kanttori Tiina Ilonen.

Kevään ajan kirkossa soi urkujen sijasta flyygeli.

Vuonna 1964 valmistuneet, käytöstä poistetut urut oli valmistanut Kangasalan Urkutehdas.

(Seurakuntayhtymän viestintä 29.3.2019 / MS)

Fri Mar 29 12:48:00 EET 2019