Hippimessu svengaa laulaen, tanssien ja fiilistellen

Turun Mikaelinkirkossa tehdään sunnuntaina 24.3. aikamatka 1960 -ja 1970-luvuille, kun kirkkosalissa järjestetään ensimmäistä kertaa Hippimessu.

Hippiteema näkyy messussa niin tunnelmassa kuin erityisesti musiikissa. Luvassa on iloista meininkiä ja hyvää musiikkia.

- Tärkeintä on, että ihmiset pääsevät osallistumaan musiikin kautta laulaen, tanssien tai muuten vain fiilistellen, kertoo Mikaelinseurakunnan kanttori Silvia Koski, joka vastaa Aboa Gospel -kuoron kanssa Hippimessun musiikista.

Koski on poiminut ohjelmistoon hippiajan lauluja ja sävelmiä sekä hengelliseltä että maalliselta puolelta. Messussa kuullaan niin Beatlesin All you need is love kuin gospelklassikko Down by the Riverside. Suurin osa musiikista on yhteislauluja, joita kuoro tukee ja innostaa.

- Tämän hippimessun musiikki voi tuoda hyvin nostalgisia muistoja ihmisille, jotka ovat tuolloin eläneet omaa nuorta aikuisuuttaan, Koski toivoo.

Kirkkokansaa kehotetaan pukeutumaan hippimessuun ajan hengen mukaisesti.

- Pukeutua saa oman maun mukaan, mutta hippityyliset vaatteet, silmälasit, korut ja huivit ovat plussaa, vinkkaa hippimessun isä, Mikaelinseurakunnan kappalainen Pasi Jaakkola.

Yhteenkuuluvuuden tunne on yksi Hippimessun kantavista teemoista.

- Toivoisin, että John Lennonin Imagine -laulun sanojen inspiroimana messussa vallitsisi tunne, että olemme kaikki yhtä. Unohdettaisiin erilaiset asemat, taustat, ideologiat ja asiat, jotka usein erottavat meitä toisistamme ja kohdattaisiin jokainen ihminen rakkaudella. Tällainenhan on juuri sitä kristinuskon sanoman ydintä, Koski tunnelmoi.

Pasi Jaakkolan mukaan Hippimessuun kannattaa tulla jos pitää hyvästä ja svengaavasta musiikista ja haluaa osallistua vähän vauhdikkaampaan jumalanpalvelukseen.

- Haluamme messussa välittää kokemuksen iloisesta uskosta, jonka ytimessä on Jeesuksen, ”ensimmäisen hipin” armo ja rakkaus.

Messun toimittaa pappi Matti Hernesaho ja Peace&Love-teeman pohjalta puheenvuoron pitää Jippu.

Lapsille on messun aikana pyhäkoulu ja pienimmille on leikkihuone. Iltapalaa on tarjolla kaikille messun päätteeksi.

Hippimessu Mikaelinkirkossa, Puistokatu 16, sunnuntaina 24.3. kello 17.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 18.3.2019 /JK)

Mon Mar 18 15:38:00 EET 2019