Schützin Matteus-passio Pyhän Katariinan kirkossa kiirastorstaina

Pyhän Katariinan kirkon Cantio sacra –matineasarjassa kuullaan kiirastorstaina 29.3. Heinrich Schützin Matteus-passio Turun konservatorion kuoron ja solistien esittämänä. Teoksen johtaa kapellimestari Marko Autio.
Krusifiksi Pyhän Katariinan kirkossa. Kuva Timo Jakonen.

Heinrich Schütz (1585-1672) on saksalainen säveltäjä ja urkuri. Schütziä pidetään yleisesti tärkeimpänä saksalaisena säveltäjänä ennen J.S.Bachin aikakautta ja yhtenä merkittävimmistä 1600-luvun säveltäjistä. Hän sävelsi muun muassa ensimmäisen saksalaisen oopperan, vuonna 1627 Torgaussa ensiesitetyn Dafnen. Teoksen musiikki on sittemmin kadonnut. Valtaosa hänen sävellystuotannostaan on kuitenkin kirkkomusiikkia.

Kiirastorstaina 29.3. klo 16.30 Pyhän Katariinan kirkossa esitettävän Matteus-passion (SWV 479) Heinrich Schütz sävelsi vuonna 1666. Hän sävelsi samana vuonna myös Johannes-passion, aiemmin vuonna 1665 sävelletyn Luukas-passion lisäksi. Neliääniselle kuorolle ja solisteille sävellettyä Matteus-passiota pidetään Schützin passioista rikkaimpana ja dramaattisesti elävimpänä. Schütz sävelsi Matteus-passion liturgiseen käyttöön ja passiolla oli aikanaan juhlava paikkansa Dresdenin linnankirkon jumalanpalveluksessa.

CANTIO SACRA: Heinrich Schützin Matteuspassio kiirastorstaina 29.3.2018 klo 16:30 Pyhän Katariinan kirkko, Kirkkotie 46 Turku. Vapaa pääsy, käsiohjelma 5 euroa.

Cantio sacra –matinea on kevääseen painottuva vanhan musiikin konserttisarja Pyhän Katariinan kirkossa.

(Katariinanseurakunta 23.3.2018 / KL)

2018-03-23 14:05:00.0