Tästäs sielus herkut: Agricola tutuksi runojen kautta

Agricolan runot, julkaisut ja elämänvaiheet käyvät tutuiksi Keskiajan Turku Tuomiokirkossa –tapahtumassa 29.6.-2.7.
Agricolan patsas Turun tuomiokirkossa.

Suomen kirjakielen isää Mikael Agricolaa voidaan juhlia myös ensimmäisenä turkulaisena runoilijana. Agricolan runoja on muun muassa hänen kirkollisten kirjojensa alkupuheissa. Lisäksi hän käänsi ja mukaili runoja muista kielistä. Professori Kaisa Häkkinen on koonnut ja toimittanut Agricolan runollista tuotantoa Agricolan runokirjaan 2012.

Agricolan runoja kuullaan nyt Tästäs sielus herkut –runotapahtumassa Tuomiokirkon Tarkk’ampujan kappelissa perjantaina 30.6. klo 15.  70-vuotisjuhlaansa viettävän Turun Lausuntakerhon esityksen on ohjannut Maaret Perälä. Esitykseen on vapaa pääsy. Käsiohjelman hinnalla (5 €) tuetaan lasten koulunkäyntiä kehitysmaissa Lasten Pankin kautta.

Keskiajan Turku Tuomiokirkossa vie aikamatkalle Agricolan aikaan myös ABC äänikirja -tuokioissa to-la klo 13, Mikael Agricolan Turku –opastuskierroksella to ja pe klo 16-17.45 sekä Lukemisen constista -todistuksilla, joiden tekstin on vanhentanut professori Kaisa Häkkinen. Lukutaitotodistuksia jaetaan Tuomiokirkon edustalla to-pe 13-17 sekä la-su 13-15.

Keskiaikainen viikonloppu vie myös Agricolan aikaa aiemmaksi. Opastuskierroksilla perehdytään katedraaliin vuonna 1517. Iltakonsertit esittelevät kirkkomusiikin katolilaisia juuria, luterilaista reformaationajan musiikkia ja muun muassa juuri vuonna 1517 julkaistun nuottikokoelman.

Opastuskierrosten lippuja 2€ voi ostaa ennakkoon Tuomiokirkon infosta.

Keskiajan Turku Tuomiokirkossa on osa Reformaation merkkivuotta 2017 Turussa.

Keskiajan Turku –kaupunkitapahtuma Vanhalla Suurtorilla, Turun tuomiokirkossa, Turun linnassa, Aboa Vetus & Ars Novassa sekä Rohan Tallien turnajaisissa vie tänä vuonna aikamatkalle vuoteen 1517 sekä reformaation alkuvuosikymmeniin 29.6.-2.7.2017.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 26.6.2017 / MV)

Mon Jun 26 15:33:01 EEST 2017