Seppeleellä kunnioitettiin Mikael Agricolan päivää

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivän kunniaksi Agricolan patsaalle laskettiin tiistaina seppele. Tilaisuuden järjestivät Mikael Agricola -seura ja Turun tuomiokirkkoseurakunta.

Agricolan patsas Tuomiokirkon äärellä, kaksi henkilöä ja seppele, jossa sinivalkoiset nauhat.

Seppeleen laskivat pastori Tuomas Vaura (vas.) Tuomiokirkkoseurakunnasta ja pysyvä neuvonantaja Ossi Tuusvuori Mikael Agricola -seurasta. Kuva PH

Mikael Agricolan merkittävää elämänuraa suomen kirjakielen isänä, pappina ja Turun piispana ja jopa rauhanneuvottelijana kunnioitettiin jälleen 9. huhtikuuta pidetyssä tilaisuudessa.

Pastori Tuomas Vaura ja pysyvä neuvonantaja Ossi Tuusvuori yhdistivät puheissaan nykyisen levottoman ajan sotineen ja Agricolan kohtalokkaan neuvottelumatkan Moskovaan. Paluumatkalla Agricola menetti äkillisesti henkensä.

Tilaisuudessa toimi esilaulajana tenore lirico Eero Lasorla

Näyttely Tuomiokirkossa

Käy katsomassa Mikael Agricolaan liittyvä näyttely, joka on avoinna Turun tuomiokirkossa: Italialainen, Porissa asuva taiteilija Enrico Mazzone on tuonut piirustuksiaan näytteille Turun tuomiokirkon Pyhän Johanneksen kappeliin. ”Mitä Agricola tekisi?” -näyttely ottaa tutkimuskohteekseen Mikael Agricolan elämän ja työn.

Taidenäyttelyn paikka Agricolan kotikirkossa tuo kiinnostavan lisän Agricolasta kertoviin kuvituksiin, joissa reformaatiopiispa kuvataan usein lähinnä kirjanoppineena ja vakavana hahmona. Mazzonen taiteessa on näkyvillä ajankuvausta ja hetkeen pysähtymistä, mutta myös leikillisyyttä, jota harvemmin on Agricolaan yhdistetty.

Enrico Mazzone: ”Mitä Agricola tekisi?” -taidenäyttely Turun tuomokirkossa 4.-24.4.2024.
Näyttelyyn voi tutustua Tuomiokirkon aukioloaikoina joka päivä klo 9-18, ei kuitenkaan tilaisuuksien aikana.

Tuomas Vaura siteerasi seppeenlaskussa Agricolan rauhan rukousta:

Kaikkivaltias Jumala,
jolta kaikki pyhyys,
oikeus ja hurskaat teot tulevat.
Anna palvelijoillesi se rauha,
jota maailma ei voi antaa.
Suo, että sydämemme olisivat aina sinun
käskyillesi kuuliaiset.
Varjele meitä niin, että
sodan uhka pysyisi koko elinaikamme
kaukana ja saisimme aina elää sinun
huomassasi rauhassa ja sovussa.
Sinun rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen,
meidän Herramme kautta. Aamen.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 9.4.2024 / PH)

Tue Apr 09 12:10:00 EEST 2024