Hirvensalon seurakuntakeskuksen peruskivi muurattiin

Martinseurakunnan jo 20 vuotta toivoma Hirvensalon seurakuntakeskus pääsi yhteen etappiin torstaina. Peruskiveen muurattiin lieriö, jossa on jälkipolville talletettuna päivän sanomalehdet, perustamisasiakirja, nyt käytössä olevat kolikot ja vanhan keskuksen avaimet. Rakennus nousee vanhan keskuksen paikalle osoitteeseen Honkaistentie 85 Hirvensalon Moikoisiin.

Hirvensalon srk-keskuksen peruskiven muuraus 4.4.2024 a.jpg

Peruskivi lieriöineen muurattiin uudisrakennuksen kirkkosalin lattiaan. Kuvassa vas. kiinteistöjohtaja Kalle Luoma, vs. kirkkoherra Saara Palmunen, luottamushenkilö Seppo Muurinen, arkkitehti Jonni Lampinen ja toimitusjohtaja Mikko Kilpi.

- Tämä on ilon ja valon päivä. Jo vuoden kuluttua pääsemme uuteen rakennukseen, totesi rakennustyömaalla käyttäjän puheenvuoron pitänyt Martinseurakunnan pitkäaikainen luottamushenkilö Seppo Muurinen. Myös pääsuunnittelija LPR-Arkkitehtien Jonni Lampinen mainitsi puheessaan, että vasta käyttäjät tekevät rakennuksen, joka on kaikkine osineen ja materiaaleineen palapeli. Pääurakoitsijan puolesta puhui toimitusjohtaja Mikko Kilpi Aura Rakennus Länsi-Suomi Oy:stä.

Hirvensalolaisten tulevaan olohuoneeseen saadaan uudet kokoontumistilat kerhoja ja partiota varten lapsille ja nuorille, diakonian vastaanottotilat ja kirkkosali, joka toimii monitoimitilana.

- Keskuksen peruskivi oli tarkoitus muurata jo aikaisemmin, mutta haluttiin, että se sijoitetaan kirkkosalin alle, joka on rakennusvuorossa vasta nyt keväällä. Siksi rakentaminen on jo pitemmällä kuin yleensä peruskiveä muurattaessa, sanoo kiinteistöjohtaja Kalle Luoma Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymästä.

Martinseurakunta sai odottaa päätöstä uuden seurakuntakeskuksen rakentamisesta Hirvensalon Moikoisiin pitkään. Arkkitehti Pekka Pitkäsen suunnittelema ja vuonna 1962 valmistunut rakennus oli tullut sisäilmaongelmien vuoksi tiensä päähän. Vuonna 2019 sisäilmatutkimusten jälkeen rakennus päätyi käyttökieltoon. Turun kaupunki myönsi vanhan keskuksen purkuluvan keväällä 2023, kun vanhasta rakennuksesta päädyttiin tuomaan uuteen 1960-luvun rakennuksen henkeä esimerkiksi säästämällä kirkkosalin sisäseinät ja korkea muoto.

Rakennustyöt alkoivat syksyllä 2023 ja valmiiksi rakennus on tarkoitus saada vuoden 2025 keväällä. Rakennuksen kustannusarvio on 8,5 miljoonaa euroa. Rakennuksella on suuri merkitys Martinseurakunnalle, sillä Hirvensalon saarella asuu paljon lapsiperheitä ja saarelle rakennetaan tulevaisuudessakin.

- Olemme iloisia, että saamme pian toimia näissä hienoissa tiloissa ja näin keskeisellä paikalla. Tänne on helppo tulla saarien kaikilta suunnilta, sanoo Martinseurakunnan vs. kirkkoherra Saara Palmunen. Perustamisasiakirjan luki kirkkoherra Tuomo Norvasuo, joka on parhaillaan virkavapaalla.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 4.4.2024 / PH)

Thu Apr 04 17:01:00 EEST 2024