Tilikauden tulos osoittaa 3,7 miljoonaa euroa ylijäämää

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viime vuoden tilikauden tulos oli reilusti positiivinen.

Kaksi kerrostaloa risteyksessä, kadulla vanhanmallisia autoja, kuva 1960-luvun alusta.

Harvinainen kuva yli 60 vuoden takaa Eerikinkadun ja Aninkaistenkadun kulmasta. Aninkaistenkadun puoleisen rakennuksen tilalle suunnitellaan uudisrakennusta. Vaaleapäätyinen rakennus on seurakuntien toimitalo.

_______________

Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi tilinpäätöksen osaltaan tiistai-illan kokouksessaan. Yhteinen kirkkovaltuusto käsittelee tilinpäätöksen vielä kesäkuun 19. päivän kokouksessaan.

3,7 miljoonan euron ylijäämään syynä on erityisesti ennakoitua selvästi suuremmat kirkollisverotulot, joita saatiin 36,1 miljoonaa euroa.

Toimintatuotot olivat 10,8 miljoonaa euroa ja ne ylittivät talousarvion noin 1,6 miljoonalla eurolla. Toimintakulut olivat 40,5 miljoonaa euroa ja alittivat muutetun talousarvion toimintakulut 537 000 euroalla

Talousarviossa tehtiin tilikauden aikana käyttömenoihin 1,1 miljoonan euron talousarviomuutos, kun paikallisseurakunnille myönnettiin edellisiltä vuosilta säästyneitä määrärahoja. Henkilöstökulut olivat 22,7 miljoonaa euroa ja ne alittivat talousarvion 33 000 eurolla. Henkilöstökulut nousivat edellisvuodesta 1,2 miljoonaa euroa. Tilikauden aikaisista, talousarviota tehtäessä arvioitua suuremmista, palkankorotuksista huolimatta henkilöstökulut pysyivät talousarviossa.

Avustuksia seurakuntayhtymän talousarviovaroista annettiin 1,8 miljoonaa euroa. Diakonia-avustusten osuus annetuista avustuksista oli 477 000 euroa, kansainvälistä diakoniaa avustettiin 449 000 eurolla ja lähetystyötä 509 000 eurolla. Muita avustuksia annettiin 349 000 euroa. Niistä suurimmat olivat avustukset kirkollisiin tarkoituksiin, 125 000 euroa ja partiolaisille annetut avustukset, 113 000 euroa. Annetut avustukset toteutuivat suunnilleen samansuuruisina kuin vuonna 2022.

Toimintakate oli -29,7 miljoonaa euroa.

Samassa kokouksessa käsiteltiin myös kiinteistöasioita, kuten seurakuntayhtymän vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokria, joita esitetään korotettavaksi 1–3 prosenttia. Turun Engelinpuiston ja Mikaelinpuiston asuntojen vuokria esitetään nostettavaksi kolme prosenttia ja muiden yksi prosentti.

Kiinteistöihin liittyy myös seurakuntayhtymän naapuriin osoitteeseen Aninkaistenkatu 1 suunniteltu uusi vuokrakerrostalo nykyisen, painuneen talon sijaan.  Uuden rakennuksen kustannusarvio on 19 miljoonaa euroa, josta seurakuntayhtymä suunnittelee rahoittavansa 30 prosenttia itse. Loput 70 prosenttia rahoitettaisiin lainarahalla.

Kaikki nämä pykälät käydään vielä läpi yhteisessä kirkkovaltuustossa 19. kesäkuuta.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 26.3.2024 / PH)

Tue Mar 26 19:57:00 EET 2024