Eero ja Sakari Huovinen kirjallisuusiltapäivässä

Emeritus piispa ja oikeustieteen tohtori pohtivat lapsuuttaan ja suhdettaan jo edesmenneisiin vanhempiinsa Seurakuntien toimitalolla lauantaina 6.4. klo 14

Piispa emeritus Eero Huovinen ja hänen veljensä, tutkija, oikeustieteen tohtori Sakari Huovinen saapuvat Turkuun pohtimaan lapsuutensa syvyyksiä kirjallisuusiltapäivään, joka järjestetään seurakuntien toimitalon juhlasalissa lauantaina 6.4. kello 14. Keskustelun juontaa Tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen Miika Ahola.

Eero on kirjoittanut äidistään kirjan ”Äidin ikävä” ja Sakari isästään teoksen ”Isän kädestä”. Veljesten äiti kuoli poikien ollessa nuoria. Heidän isänsä Lauri Huovisen kuoltua he löysivät vanhempiensa kirjeitä ja päiväkirjoja, joiden pohjalta ja niiden synnyttämistä ajatuksista kirjat syntyivät. Vasta näiden kaunokirjallisten tuotosten löytymisen jälkeen veljekset pystyivät tutustumaan vanhempiinsa kunnolla. Juuri näistä kirjoista kumpuavista mietteistä veljekset käyvät keskustelua Turussa.

Aholan mukaan tilaisuus sopii kaikille, joita kiinnostavat lähihistoria ja elämäkerrat. Ei edes haittaa, vaikka kirjoja ei olisi lukenutkaan, paikan päälle kannattaa silti tulla.

- Huoviset ovat sanavalmiita ja viisaita, joten tapahtumasta tulee varmasti mielenkiintoinen ja hauskakin, Ahola lupaa.

Ahola toivoo, että keskustelussa päästään tutustumaan syvällisesti Huovisten persoonaan ja taustoihin. Hän uskoo, että aihe tuo pintaan myös monenlaisia tunteita ja kokemuksia heidän elämästään.

Eero ja Sakari Huovisen kirjallisuusiltapäivä seurakuntien toimitalolla (Eerikinkatu 3) lauantaina 6.4. klo 14. Vapaa pääsy.

Mon Mar 25 09:55:00 EET 2024