Earth Hour sammuttaa valoja kirkoista – maapallon puolesta myös musiikilla ja rukouksilla

WWF:n maailmanlaajuinen ympäristötapahtuma Earth Hour luonnon ja ilmaston puolesta sammuttaa valot Turun tuomiokirkosta, Mikaelinkirkosta, Martinkirkosta ja Piikkiön kirkosta lauantaina 23.3. klo 20.30-21.30. Valomerkin lisäksi kirkoissa on ohjelmassa musiikkia, runoja ja rukousta luomakunnan puolesta.

Rukouspöytä kynttilöineen Mikaelinkirkossa Earth Hour -tapahtumassa. Kuva Katariina Haimi.

Tuomiokirkossa hämärtyy jo klo 20.25 alkavalla konsertilla, jossa esiintyvät urkurina Markku Hietaharju ja Oratoriokuoron johtajana kanttori Anu Åberg. He esittävät yhdessä Mozartin teoksen Allegrin Miserere.

- Konsertti on kokonaisvaltainen elämys monin aistein. Henkeäsalpaavan kauniin ja tarunomaisen soolon laulaa 15-vuotias Ylva Hartikainen, Åberg kertoo.

Myös yleisö pääsee halutessaan osallistumaan tapahtuman toteutukseen, mutta se on vielä yllätys miten. Ainakin taskulamppua tai kännykän valoa tarvitaan. Vanhasta A4-kopiopaperistakaan mukana ei ole haittaa.

- Konsertti on yllättävä, jännittävä ja ehdottomasti hämmästyttävä. Musiikki on hienoa, tunnelma on uniikki ja lisäksi pidän tärkeänä, että se on hyvä tapa osoittaa aktiivisuutta luonnonvarojen säästämisen puolesta. Musiikki voi siis myös olla aktiivinen arvovaikuttaja, kanttori Anu Åberg sanoo.
Konserttiin on vapaa pääsy. Ohjelma maksaa 10 euroa.

Mikaelinkirkkoon voi tunnin ajan klo 20.30-21.30 valojen ollessa sammutettuina tulla viivähtämään kynttilän hämyn tunnelmaan. Samalla voi nauttia runoudesta, kuunnella djemben ja huilun luonnonläheisiä säveliä ja viivähtää rukousalttareilla siunaamassa maata, vettä ja kasvikuntaa. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Myös Piikkiön kirkossa on illalla mahdollisuus hiljentymiseen kynttilän valossa. Kirkossa on esillä nuorten valmistamia rukousalttareita, joita voi vapaasti kiertää. Yhteinen hartaushetki pidetään kello 21.

- Lopuksi nautitaan iltateet teeman mukaisesti kasvispainotteisen iltapalan kera. Halutessaan voi ottaa mukaan oman teemukin, vinkkaa Piikkiön seurakunnan nuorisotyönohjaaja Riikka Saloranta.

Tilaisuus on maksuton. Paikalle on hyvä saapua jo noin 10 minuuttia ennen valojen sammuttamista eli kello 20.20.

Earth Hourin aikana ihmisiä kehotetaan sammuttamaan ylimääräisiä valoja ja nauttimaan hämärästä hetkestä valomerkkinä ilmaston ja luonnon puolesta. Lisää Earth Hour -ympäristötapahtumasta osoitteesta www.earthhour.fi.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä ympäristövastuu on osa toimintaa ympäri vuoden, ei vain yksittäisenä päivänä. Seurakuntayhtymällä on ollut Kirkon ympäristödiplomi vuodesta 2003.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 18.3.2024 JK)

2024-03-18 11:20:00.0