Seitsemän kohtuullista viikkoa - Ekopaasto alkaa tuhkakeskiviikkona

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen Ekopaasto tuhkakeskiviikosta 22.2. pääsiäislauantaihin 8.4. rohkaisee kohtuuteen ja kutsuu vahvistamaan luontosuhdetta - ja sitä kautta omalta osalta hillitsemään ilmastonmuutosta.

Ekopaasto_Yleinen_Laajakuva_3.png

Seitsemän viikkoa kestävä Ekopaasto on samalla 40 arkipäivän mittainen muutoshaaste: sen aikana voi kokeilla elämäntavan muutoksia, oman arjen hiljentämistä ja kohtuullistamista.

Vuoden 2023 kampanjan teemana on Arjen tekoja, toivon sanoja. Kampanjassa korostetaan toivon merkitystä ja yhteisöllisyyttä ja vinkataan, minkälaisia valintoja voi tehdä maapallon kannalta kestävämmän elämän puolesta. Ekopaasto-kampanja haastaa sinuakin vinkkaamaan omista arkisista teoistasi, joilla rakennat toivoa. Hashtag on #ekopaasto. Ekopaaston sometilit löytyvät Instagramista, Facebookista ja Twitteristä. Ekopaasto näkyy myös seurakuntien sometileillä.

Mielenrauhaa ja resilienssiä itselle mahdollisista teoista

Ekopaastossa rohkaistaan toivoon tieteen ja yhteisen tekemisen kautta: ilmastonmuutos, luonnonvarojen ylikulutus, luontokato ja muut kestävyyden ongelmat asettavat niin yksilön kuin ihmiskunnan koville, mutta ne voidaan voittaa yhdessä.

Yksittäisten ihmisten omassa elämässään tekemät valinnat ja teot ovat tärkeitä. Taitoja voi myös oppia: arjen kekseliäisyys ja kätevyys ovat tärkeitä kestävämmän tulevaisuuden rakentamisessa. Yksilön valintojen yhteisvaikutus ja poliittinen vipuvoima on suuri, ja ne kirittävät kaupunkeja, kuntia, yrityksiä ja valtioita tekemään käyttäytymistä tukevia ja ohjaavia päätöksiä.

Tunne oman elämän hallinnasta voi myös kasvattaa yksilöiden ja sitä kautta yhteiskunnan henkistä kestävyyttä vaikeiden tai mahdottomienkin haasteiden edessä. Yksittäisen ihmisen ei kuitenkaan pitäisi syyllistyä maapallon kokoisten ongelmien edessä, ja sen takia Ekopaastossa rohkaistaan kaikkia tekemään itselleen mahdollisia tekoja.

Arkkipiispa Tapio Luoma muistuttaa, että kohtuuden käsite on keskeistä kristillisyydessä. Pyhän voi kohdata myös arjessa, ja kohtuullisuus ja liiasta paastoaminen voivat myös tuottaa mielihyvää:

”Vetäytyminen ja hiljentyminen voivat hoitaa ja rauhoittaa mieltä, ja sitä kautta herättää toivon. Silti paasto ei ole vain sisäänpäin kääntymistä, vaan oman toiminnan pohtiminen ja luopumisen opetteleminen voivat hyödyttää myös lähimmäistä ja luomakuntaa. Lopulta todella merkitsevät asiat elämässä syntyvät Jumalan armosta, meille rakkaista ihmisistä ja meitä ympäröivän luomakunnan rikkaudesta.”

Ekopaasto toteutetaan vuonna 2023 yhteistyössä kirkon monivuotisten yhteistyökumppanien Suomen ympäristökeskuksen ja Marttojen kanssa. Kampanjakasvoina näkyvät arkkipiispa Tapio Luoma, Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä ja Syken pääjohtaja Leif Schulman.

Kampanjan aikana julkaistaan kolmikon pohdintoja ja keskusteluja arjen valinnoista sekä toivon ja kestävän tulevaisuuden rakentamisesta.

Ekopaaston videot ja podcastit sekä artikkelit ja blogit ekopaasto.fi

Kirkon viestintä / Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 21.2.2023

Tue Feb 21 14:25:00 EET 2023