Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa tiistaina 8.11.

Marraskuussa valitaan seurakuntiin uudet päättäjät vaaleissa, jotka pidetään neljän vuoden välein. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä valitaan uudet luottamushenkilöt sekä seurakuntakohtakohtaisiin seurakuntaneuvostoihin että yhteiseen kirkkovaltuustoon, missä kullakin seurakunnalla on omat edustajansa.

kahden lipun vaali nettiin.jpg

Seurakuntayhtymässä käydään kahden lipun vaali. Oranssilla lipulla äänestetään seurakuntaneuvoston ehdokasta, valkoisella yhteisen kirkkovaltuuston ehdokasta.

Seurakuntayhtymän osalta kyse onkin kahdesta eri vaalista, jossa oranssilla lipulla äänestetään seurakuntaneuvostoon ja valkoisella yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Jos vaalisysteemi tuntuukin vaikealta, itse äänestäminen on tehty helpoksi, sillä Turussa ja Kaarinassa on 36 ennakkoäänestyspaikkaa. 8.–12. marraskuuta välisenä aikana voi äänestää seurakuntien toimitalossa Eerikinkadulla, pääkirjastossa, Hansassa, Skanssissa, Citymarketeissa, Prismoissa, yliopistolla, Åbo Akademissa ja monissa muissa paikoissa. Kaikki ennakkoäänestyspaikat löytyvät osoitteesta turunseurakunnat.fi/vaalit/aanesta/ennakkoaanestyspaikat. Ennakkoon voi äänestää missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa seurakuntarajoista välittämättä. Äänestystilanteessa mukana pitää olla kuvallinen henkilöllisyystodistus. Henkilöllisyystodistukseksi kelpaavat ajokortti, poliisin myöntämä henkilökortti ja passi.

Eniten ehdokkaita tänä vuonna on Yhteinen kirkkomme -listalla, myös Sinisellä polulla -listalla ja Partiotyön Ystävät -listalla on runsaasti ehdokkaita. Sosialidemokraateilla on oma listansa kahdeksassa seurakunnassa ja Vihreä kirkko tarjoaa vaihtoehdon seitsemässä seurakunnassa.

Kaikki äänioikeutetut ovat saaneet vaalikirjeen, jossa on esitelty ehdokkaat. Lisäksi ehdokkaat esitellään 3.11. ilmestyvän Lilja-lehden vaaliliitteessä. Valtaosa ehdokkaista on täyttänyt tietonsa myös vaalikoneeseen, heidän ajatuksiinsa voi tutustua osoitteessa seurakuntavaalit.fi/vaalikone.

Varsinaisena vaalipäivänä 20.11. voi äänestää ainoastaan oman seurakuntansa äänestyspaikassa.

Seurakuntaneuvosto päättää oman seurakuntansa toiminnasta ja valitsee seurakunnan työntekijät. Seurakuntien lapsi-, nuoriso-, vanhus- ja diakoniatyö painotuksineen kuuluvat seurakuntaneuvostojen toimialaan. Seurakuntaneuvostoista tavoittelee paikkaa yhteensä 357 ehdokasta.

Yhteinen kirkkovaltuusto johtaa seurakuntayhtymää. Se päättää seurakuntayhtymän talousarviosta, kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja suurimmista avustuksista. Kirkkovaltuusto jakaa seurakuntatyöhön käytettävät varat seurakuntien kesken. Yhteiseen kirkkovaltuustoon on eri seurakunnista ehdolla yhteensä 325 ehdokasta.

Vaalit ovat tärkeät myös kokonaiskirkon näkökulmasta, sillä nyt valittavat luottamushenkilöt pääsevät vaikuttamaan siihen, keitä valitaan kirkolliskokousedustajiksi kaudelle 2024-2027.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä 31.10.2022 / MS)

Mon Oct 31 08:19:23 EET 2022