Urkumusiikkia meiltä ja muualta Martin urkupäivillä

Martin urkupäivät järjestetään Martinkirkossa jälleen 20.–23. lokakuuta. Päivien kaikkiin neljään konserttiin on vapaa pääsy, ohjelmamaksu 10 euroa.

james-hicks.jpg

Konserttisarjan avaa yhdysvaltalainen urkuri James Hicks.

Konsertit Martinkirkossa (Huovinkatu 1)

To 20.10. klo 19 Romantiikka suomalaisessa urkumusiikissa

James Hicks (USA), urut

Romantiikan ajan urkumusiikin kunniapaikalle asetetaan yleensä ranskalainen ja saksalainen ohjelmisto, mutta on muitakin maita, jotka ovat kunnostautuneet romanttisen urkumusiikin saralla. Useiden suomalaisten säveltäjien tuotanto 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä ansaitsee oman kunniamainintansa. Viimeisten viidentoista vuoden aikana James on tutkinut pohjoismaista musiikkia, ja tämän tuloksena on edelleen jatkuva hanke nimeltä Nordic Journey. Hanke pyrkii painottumaan uuteen musiikkiin – Hicks on tilannut yli viisikymmentä sävellystä pohjoismaisilta säveltäjiltä sekä tutkinut vanhempaa ohjelmistoa, jota ei ole toistaiseksi äänitetty tai julkaistu.
Konsertin ohjelmassa on Toivo Kuulan, Väinö Haapalaisen, Taneli Kuusiston sekä muuta suomalaista musiikkia.

Pe 21.10. klo 19 Kohtalon sinfonia

Tommi Niskala, urut

TATATATAAA – tässäkö on maailman tunnetuin teema? Ehkäpä, sillä Beethovenin viidennen sinfonian alun tunnistaa lähes jokainen. Martin Urkupäivillä on mahdollisuus kuulla tämä teema – ja kaikki mitä seuraa sen jälkeen, kun Tommi Niskala tuo urkukonsertissaan kuultavaksi Kohtalonsinfonian kokonaisuudessaan. Niskalan oma urkusovitus syntyi Beethoven-juhlavuonna 2020, ja nyt tämä sovitus on mahdollista kuulla Martinkirkon orkestraalis-romanttisilla uruilla. Konsertin aluksi kuullaan Bachin d-mollitoccata ja fuuga. Näin ehkä musiikin historian kaksi legendaarisinta avausteemaa kohtaavat.

La 22.10. klo 18 With Glowing Hearts

Ghislaine Dionne, soprano
Julia Tamminen, urut

Konserttiohjelman nimi "With Glowing Hearts" on lainattu Kanadan kansallilsaulusta. Konsertissa kuullaan Suomessa harvemmin esitettyä kanadalaisten säveltäjien musiikkia viimeisen 70 vuoden ajalta. Ohjelma koostuu mm. Healey Willanin, Raymond Daveluyn ja Rachel Laurinin urkuteoksista sekä Srul Irving Glickin ja Pierre Mercuren vokaaliteoksista. Kokonaisuuteen kuuluu myös nuoren suomalaisen säveltäjän Olli Saaren uusi teos "Twighlight" sopraanolle ja uruille. Teos on sävelletty maailmankuuluisan kanadalaisen kirjailijan Lucy Maud Montgomeryn runoon, joka tunnetaan Suomessa etenkin Runotyttö- ja Anna-romaanisarjoistaan.

Su 23.10. klo 18 Franckin koraalitrilogia

Kari Vuola, urut

Kuluvan vuoden joulukuussa tulee kuluneeksi tasan 200 vuotta merkittävän belgialais-ranskalaisen säveltäjän César Franckin syntymästä. Kari Vuola esittää kyseisen säveltäjän viimeiseksi jääneen laajamuotoisen teoksen "Trois Chorals pour Grand Orgue" eli "Kolme koraalia suurille uruille" (1890): nro 1 E-duuri, nro 2 h-molli sekä nro 3 a-molli. Näiden vaikuttavien ja syvällisten sävellysten väliin on sijoitettu sekä oman aikamme että lähinnä impressionismin tyylin suomalaista musiikkia- ohjelmassa on lisäksi Olli Kortekankaan ja Toivo Kuulan teoksia.

(Seurakuntayhtymän viestintä 13.10.2022, RK)

2022-10-13 12:55:00.0