Kansallispyhäkön näyttelyhaku ammattitaiteilijoille avoinna

Ammattitaiteilijoille suunnattu Nykytaidetta kansallispyhäkössä -näyttelykonsepti avaa Turun tuomiokirkon keskiaikaisen Pyhän Johanneksen kappelin ovet vuosittain taiteelle. Syksyn 2023 näyttelyn haku on avoinna lokakuun ajan.

Taideteoksia näkyy keskiaikaisen kappelin rauta-aidan takaa.

Paavo Halosen teoksia Pyhän Johanneksen kappelissa. Kuva Timo Jakonen.

Historiallisessa kirkkotilassa nähtävä nykytaide tarjoaa uudenlaisia elämyksiä kirkossa kävijöille. Samalla se toimii Turun tuomiokirkkoseurakunnan ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän tapana tukea taiteilijoita. Nykytaiteella on mahdollista koskettaa, herättää ajatuksia ja synnyttää uusia näkökulmia. Pyhä paikka voi myös käydä erityistä vuoropuhelua nykytaiteen kanssa.

Näyttelyn taiteilijan valitsee Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kuvataiteen asiantuntijaryhmä yhdessä seurakuntayhtymän asiantuntijoiden ja tuomiorovastin kanssa joulukuun puoliväliin mennessä. Näyttelytila on taiteilijoille maksuton. Näyttelystä ei makseta korvausta eikä näyttelystä myydä taidetta.

Hakuohjeet ja tarkemmat sopimusehdot löytyvät 1.10. alkaen verkkosivuilta turuntuomiokirkko.fi/taideLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Syksyn 2022 taiteilija on Paavo Halonen, jonka näyttely Paino, Iho, Taivas (edit Turku) on parhaillaan esillä Tuomiokirkon Pyhän Johanneksen kappelissa. Näyttelyn verkkosivu löytyy osoitteesta turuntuomiokirkko.fi/taide.

Tämän vuoden taiteilija valittiin 88 hakijan joukosta.

Nykytaidetta kansallispyhäkössä 2023 -näyttelyhaku lyhyesti

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 30.9.2022 MV