Runo open mic: Elämän suuret mysteerit

la 23.3. klo 16.00 – la 23.3. klo 18.30
Taivas, pilviä, tähtiä ja tietoa tapahtumasta

Bar Ö, Linnankatu 7, Turku

Suunta-hankkeen runoillassa runous nähdään terapeuttisena metodina, jonka kautta voi käsitellä myös rationaaliselle ajattelulle selittämättömänä näyttäytyvää todellisuutta. Tapahtumassa halukkaita kutsutaan lausumaan omia tai lempirunojaan liittyen teemaan ”elämän suuret mysteerit”.

Tervetuloa lausumaan omia tai lempirunojasi teemalla "elämän suuret mysteerit!"

Järjestäjät: Karima Karppinen ja Jukka Hildén Turun ja Kaarinan Seurakuntayhtymästä

Elämän suuret mysteerit:

Elämän suurilla mysteereillä viitataan tässä kaikkeen ihmiselämää ja maailmankaikkeutta koskevaan selittämättömään ja sen käsittelemiseen, että ihmisen todellisuuteen kuuluu ulottuvuuksia, joista me emme tiedä paljoakaan. Joillekin tämä voi tarkoittaa jonkinlaista hengellisyyttä tai henkisyyttä, toisille siihen liittyy enemminkin elämänfilosofista pohdintaa tai eri tieteenalojen ajankohtaisia kysymyksiä. Esimerkiksi erilaiset rakkauteen, kuolemaan, intuitioon ja uniin liittyvät kokemukset voidaan tulkita elämän suuriksi mysteereiksi. Myös muut arjen ja rationaalisen ajattelun ylittävät kokemukset todellisuudesta liittyvät tähän.

Ohjeet runojen lukijoille:

- Saapuessasi paikalle ilmoittaudu tapahtuman järjestäjille (Karima ja Jukka) ja saat nimesi listaan.

- 5min per henkilö (Voit halutessasi varata enemmän luettavia runoja, joiden lukemiseen yritämme lukijoiden määrästä riippuen järjestää aikaa.)

- Paikalle voi saapua myös klo 16 jälkeen, mutta emme voi luvata onko lukijoiden listalla vielä silloin tilaa.

- Runojen teeman on liityttävä omaan kokemukseesi elämän suurista mysteereistä. Runot voivat olla omia tai lempirunojasi.

Kohderyhmä:

Tilaisuus on kaikille avoin! Paikalle kutsutaan myös Suunta-hankkeen eri-ikäisiä vapaaehtoisia ja asiakkaita. Runous, mielen hyvinvointi ja elämän suuret mysteerit tuovat meitä yhteen iättömästi ja ajattomasti.

Suunta-hanke:

Suunta-hanke on Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän hanke (2022–2025) yhteistyössä Tukenasi ry:n, Turun Seudun Vanhustuki ry:n, Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry:n ja Fingerroosin säätiön kanssa, jonka tavoitteena on tukea mielen hyvinvointia. Hankkeessa on mm. luotu uudenlainen vapaaehtoistoiminnanmalli, jossa vapaaehtoiset tarjoavat keskustelutukea yli 60-vuotiaille. Osana hanketta myös järjestetään erilaisia mielen hyvinvointiin liittyen. Lisää tietoa hankkeesta löytyy täältä: www.loydasuunta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Vaikka hanke on seurakuntayhtymän, sen sisältö ei ole tiettyyn uskontoon tai uskonnollisuuteen sidottua, eikä hankkeen toimintaan osallistuminen liity siihen kuuluuko johonkin uskontoon vai ei. Runoillassa toivotetaan tervetulleeksi erilaiset näkökulmat suuriin mysteereihin, joidenkin kohdalla siihen voi liittyä jonkun uskonnon pohjalta nousseita hengellisiä runoja, toisten kohdalla taas jotain aivan muuta.

Osallistumalla tapahtumaan sitoudun noudattamaan turvallisen tilan periaatteita:

Suunta-hankkeen ja Bar Ö:n periaatteiden mukaisesti tapahtumassa ei suvaita minkäänlaista häirintää tai syrjintää missään muodossa. Emme suvaitse sitä: ihonvärin, taustan, seksuaalisuuden, iän, sukupuolen, uskonnon, elämän filosofian tai muun henkilön ominaisuuden perusteella. Kunnioitetaan muiden fyysisiä ja henkisiä rajoja. Kysy, kun olet epävarma. Huomioidaan omat ennakkoluulomme, käytöksemme ja toimitaan hyvin aikein ja toisistamme huolta pitäen. Oletetaan ihmisten haluavan hyvää. Otetaan vastuu omista teoistamme.

Jos kohtaat epäasiallista kohtelua tai syrjintää, uhkaavia tai muilla tavoin ongelmallisia tilanteita, otathan yhteyttä Suunta-hankkeen hankepäällikköön Karima Karppiseen: karima.karppinen@evl.fi puh. 040 341 7765

www.loydasuunta.fi Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kaikki seurakunnat Suunta-hanke