Vihkikirkon, papin ja kanttorin varaaminen

Tee vihkivaraus Turun ja Kaarinan seurakuntien kirkkoon tai kappeliin

Jos haluat kaksikielisen vihkitoimituksen tai viettää ehtoollista, mainitse siitä jo varausta tehdessäsi. Muista myös henkilötunnukset – niitä kysytään varauksen yhteydessä.

Vihkitilaisuuden varaamisessa kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Erityisen kysyttyjä ovat kesälauantait.

Ajankohtaista vihkivarauksista

Tällä hetkellä vihkiaikoja voi varata 31.5.2025 asti. Voit tehdä varauksen sähköisessä asiointipalvelussaLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai soittamalla seurakuntayhtymän varauspalveluun, puh. 040 3417 011.

Kesäkauden 1.6.–30.9.2025 vihkiajat tulevat varattaviksi 3.6.2024.

Vihkiaikojen toivominen ennakkoon: 29.4.–12.5.2024 voi sähköisessä asiointipalvelussa toivoa kesän 2025 lauantaipäiville vihkiaikoja seurakuntien kirkkoihin.  Tämän jälkeen vihkiajat jaetaan niitä toivoneiden kesken. Aikoja ei jaeta nopeusjärjestyksesssä, vaan seuraavan periaatteen mukaisesti: jos useampi pari toivoo samaa aikaa, vihkiaika menee ensisijaisesti vihkikirkon oman seurakunnan jäsenelle, toissijaisesti Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän jäsenelle ja tämän jälkeen ulkopaikkakuntalaiselle. Jos näiden kategorioiden sisällä tulee päällekkäisyyksiä, vihkiaika arvotaan sitä toivoneiden kesken.

Milloin vihitään?

• Vihkiajat ovat lauantaisin kello 14.00, 14.45, 15.30, 16.15, 17.00 ja 17.45.
  • Poikkeuksena ovat Turun tuomiokirkko, jossa myöhäisin vihkiaika on klo 17, ja Paattisten kirkko, jossa myöhäisin vihkiaika on klo 16.15.
  • Jos toivot vihkimistä muuna päivänä tai kellonaikana, ole yhteydessä varauspalveluun.

Vihkipaikat

Vihkiminen tapahtuu useimmiten kirkossa, mutta se voidaan toimittaa myös kodissa, kappelissa tai muussa vihkijän kanssa sovittavassa paikassa. Kirkot ja kappelit tarjoavat kukin omanlaisensa miljöön vihkimiseen. Kirkkoihin voi tutustua etukäteen esimerkiksi käymällä sunnuntain jumalanpalveluksessa.

Turun ja Kaarinan seurakuntien ulkopuoliset vihkipaikat

Alla olevat kirkot ja kappelit eivät ole seurakuntayhtymän alaisia, ja niiden perimistä maksuista ja tilavarauksista vastaavat tilojen omistajat. Pappi tulee kotiseurakunnastanne maksutta myös näissä kirkoissa pidettäviin vihkitoimituksiin.

Jos suunnittelet vihkitoimitusta jonnekin muualle kuin seurakuntayhtymän kirkkoon tai muihin tiloihin, muista varata vihkiaika ja pappi seurakunnasta ajoissa. Seurakunnilla on vihkiaikoja ja työvuorossa olevia pappeja vain rajallisesti. Varhaisin vihkiaika on klo 14.00 myös muualla kuin seurakuntayhtymän tiloissa lauantaisin.

Samaa sukupuolta olevien parien häät

Samaa sukupuolta olevien parien vihkimistä varten voit varata Kaarinan, Kakskerran, Kuusiston, Maarian, Martin- ja Tuomiokirkon tiloja. Ole yhteydessä varauspalveluun tarkempien tietojen saamiseksi.

Vihkipapiksi käy kuka tahansa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pappi, joka vihkii samaa sukupuolta olevia pareja. Ota pappiasia puheeksi jo kirkkoa varatessasi.

Vihkimisen kustannukset

Jos olet Turun ja Kaarinan seurakuntien jäsen ja menet vihille seurakuntayhtymälle kuuluvassa kirkossa, saat maksutta käyttöösi vihkitoimitukseesi kirkon, papin ja kanttorin.

Muiden seurakuntien jäseniltä peritään seurakuntayhtymän kirkoissa tapahtuvasta vihkitilaisuudesta 120 euron tilavuokra. Kuitenkin jos vihkiparin vanhemmista yksi tai useampi on seurakuntayhtymän seurakunnan jäsen, ei tilavuokraa peritä. Erikoistapauksissa seurakuntasihteerille voi tehdä etukäteen kirjallisen anomuksen maksuvapautuksen saamiseksi.

Jos varattu vihkitilaisuus jää pitämättä eikä sitä ole peruttu viimeistään kahta kuukautta aikaisemmin, peritään peruutusmaksuna 100 euroa. Peruutusmaksu koskee myös seurakuntayhtymään kuuluvien seurakuntien jäseniä.

Mietitkö pienen budjetin häitä? Katso Naimisiinkirkossa.fi-sivuston vinkit pienen budjetin juhlien järjestämiseenLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Varaa vihkiaika tai kysy lisää

Turun ja Kaarinan seurakunnat

Kasteiden ja vihkimisten varaukset puhelimitse ma–pe klo 9–15 (ei tekstiviestejä). Kysymyksiä voi lähettää myös sähköpostitse.

Sähköinen asiointipalvelu
Punatiilisen kirkon koristeellinen pääsisäänkäynti.