Asunnottomien yö syrjäyttämistä vastaan Turun Tuomiokirkontorilla 17.10.

Asunnottomien yö kiinnittää huomion syrjäyttämisen seurauksiin lokakuun puolivälissä. Turussa Asunnottomien yö järjestetään Tuomiokirkontorilla sunnuntaina 17.10. klo 18 alkaen. Tapahtuma jatkuu maanantaiaamuun klo 9.  Asunnottomien yö on osa kansallista mielenilmaisua asunnottomuutta synnyttäviä rakenteita vastaan.

Asunnottomien yön logo.

Asunnottomien yön teemana on tänä vuonna ULKOPUOLELLA – Syrjäytynyt vs. syrjäytetty. Teeman avulla Asunnottomien yö -kansalaisliike nostaa esiin yhteiskunnan rakenteissa olevia asunnottomuuden syitä ja vaatii asuntomarkkinoilta toimia syrjäytymisen ja asunnottomuuden torjumiseksi.

Turun Tuomiokirkontorilla ohjelmassa on muun muassa paneelikeskustelua ja puheita, standuppia ja musiikkia sekä vaate-, ruoka- ja hygieniatuotteiden jakoa ja neuvontaa. Turku 2029-säätiö tuo tapahtumaan sirkustaiteilija Markus Nivalan ja työryhmän tulitaide-esityksen sekä Läntisen tanssin aluekeskuksen Tanssikummit.

Tilapäismajoitusta yön yli järjestetään Turun tuomiokirkossa. Yöpymispaikkoja on rajatusti. Tuomiokirkossa on klo 19 alkaen parturipalveluja ja takkien jakoa ja ohjelmallinen osuus klo 21-22, jonka jälkeen kirkko hiljennetään yöpyjiä varten. Yöpyjiä pyydetään saapumaan Tuomiokirkkoon viimeistään klo 22. Seuraavana aamuna Elokolossa on tarjolla aamupalaa klo 7 alkaen.

Koronatilanteen vuoksi järjestäjät toivovat, että paikalle tullaan vain terveenä. Kaikille osallistujille jaetaan myös hengityssuojaimet.

Turun Asunnottomien yön pääjärjestäjä on tänä vuonna Kirkko Turussa ja Kaarinassa. Mukana on myös useampi kolmannen sektorin järjestö ja Turun kaupunki sekä asunnottomuus- ja päihdetyötä tekeviä yksiköitä ja vapaaehtoisia.

”Asunnottomuus keskittyy suuriin kaupunkeihin, joista Turussa on suhteellisesti toiseksi eniten asunnottomia. Viime vuonna Turussa oli 384 ihmistä vailla asuntoa”, kertoo diakoniatyöntekijä Mikael Hagelberg.

”Turussa asunnottomien määrä on vähentynyt 49:llä vuodesta 2019 vuoteen 2020. Turun kaupunki pyrkii yhdessä monien yhteistyötahojensa kuten kirkon kanssa puolittamaan asunnottomuuden vuoteen 2023 mennessä osana hallituksen asunnottomuuden yhteistyöohjelmaa.”

Asunnottomien yötä on vietetty vuodesta 2002 lähtien YK:n kansainvälisenä köyhyyden ja syrjäytymisen poistamiseen keskittyvänä päivänä lokakuun 17. päivä.

Asunnottomien yö -kansalaisliike tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon, omaan kotiin. Asunnottomien yön tapahtumia järjestetään ympäri Suomea. Lisää teemasta ja tapahtumista voi lukea osoitteesta asunnottomienyo.fi.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 7.10.2021

Thu Oct 07 11:19:40 EEST 2021