Turun tuomiorovasti asetetaan virkaan sunnuntaina

Aulikki Mäkinen asetetaan Turun tuomiorovastin virkaan sunnuntaina 5. syyskuuta. Hänet asettaa virkaan arkkipiispa Tapio Luoma. Messu alkaa Turun tuomiokirkossa kello 10.

Aulikki Mäkinen, puu, Tuomiokirkko, kesä

Tuomiorovasti Aulikki Mäkinen on virassaan osa liki 700-vuotista ketjua. Kuva Timo Jakonen

Virkaa voi kutsua Turun piispanviran ohella Suomen vanhimmaksi, sillä Turun tuomiorovastien katkeamaton ketju on jatkunut jo 681 vuotta aina vuodesta 1340. Aulikki Mäkinen on 53. Turun tuomiorovasti ja ensimmäinen nainen tässä virassa. Suomen yhdeksästä tuomiorovastista naisia on neljä.

Messun toimittavat arkkipiispa Tapio Luoma ja tuomiorovasti Aulikki Mäkinen avustajineen. Tekstinlukijoina toimivat Turun pormestari Minna Arve sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän talous- ja kehittämisjohtaja Timo Laakso. Musiikista vastaavat Tuomiokirkkoseurakunnan kanttorit Jukka Pietilä ja Anu Åberg ja urkuri Markku Hietaharju sekä muun muassa muusikot Tintti Tinkala, Toni Isokivi ja Mikko Luoma.

Messuun voi osallistua paikan päällä tai katsomalla messun suoratoistona osoitteessa virtuaalikirkko.fi
Kirkossa suositellaan kasvomaskin käyttöä. Messun jälkeen tarjotaan kirkkokahvit Tuomiokirkkotorilla.

Aulikki Mäkinen, 54, on kotoisin Turun naapurista Liedon Tarvasjoelta. Hän valmistui teologian maisteriksi 1992 ja teologian tohtoriksi 2002 Helsingin yliopistosta. Hän on työskennellyt pappina Pohjois-Saksassa ja vs. kirkkoherrana Vehmersalmen seurakunnassa. Hän on toiminut myös hiippakuntasihteerinä.
Aulikki Mäkinen valittiin virkaan viime marraskuussa Kuopion Männistön seurakunnan kirkkoherran tehtävästä. Tuomiorovasti Heimo Rinne jäi eläkkeelle vuoden 2021 alussa. Mäkinen on ollut kirkkohallituksen täysistunnon jäsen ja kirkolliskokousedustajana vuodesta 2012 lähtien.

Tuomiorovasti on Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin jäsen ja Turun tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra. Tuomiorovasti toimii tarvittaessa arkkihiippakunnan piispan tai arkkipiispan sijaisena.

Turun tuomiokirkkoseurakunnassa on 13 500 jäsentä, 28 työntekijää sekä luottamushenkilöitä ja iso joukko vapaaehtoisia. Tuomiokirkkoseurakunnan jäsenistä moni asuu yksin ja korkeakouluopiskelijat ovat leimallinen osa alueen elämää.

Vuonna 1300 käyttöön vihitty Turun tuomiokirkko on Suomen kansallispyhäkkönä monen valtakunnallisen juhlan keskus. Se on Suomen ainoa keskiaikainen katedraali.

_____

”Kun tänään astun ristikulkueessa pitkin Tuomiokirkon käytävää, näen ympärilläni historian pitkän juoksun. Turun tuomiokirkko on nähnyt palot ja hävitykset, uskon uudistamisen ja uudet ajat ja tyylit. Tätä käytävää ovat astelleet monet ennen meitä. Tänne on vuosisatojen kuluessa kulkenut sisään erilaisia ihmisiä kuuntelemaan messua, poikkeamaan muuten vain ja istahtamaan kirkon penkkiin. Täällä on rukoiltu ja huokailtu, iloittu ja itketty. Levähdetty vähän.

Nyt on meidän vuoromme olla täällä. Tässä kirkossa on tilaa kysymyksille ja epäilyille, toiveille ja peloille, elämälle sen kaikissa eri sävyissä. Tässä kirkossa Jumala tulee meitä vastaan ja katsoo saapujaa lempeällä katseella. Näiden holvien suojassa mekin saamme levätä hetken, kunnes matka taas jatkuu.”

Aulikki Mäkinen

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 1.9.2021 / PH)

Wed Sep 01 16:52:59 EEST 2021