​​​​​​​Pehr Kalmin säähavainnoista tietoa ilmastonmuutoksen tutkimiseen

Kalmin muistoistutuksen esittely ja luento Kalmin säähavainnoista Maarian kirkossa keskiviikkona 25.8. klo 17.30 alkaen

Maarian pappilan puutarhaan rakennettu kasvipenkki, jossa keskikesän rehevyyttä

Pehr Kalmin muistoistutus heinäkuussa. Kuva: Sara Valtonen

Turun Akatemian professori ja Maarian seurakunnan kirkkoherra Pehr (Pietari) Kalm (1716 - 1779) piti yksityiskohtaista säähavaintopäiväkirjaa vuodesta 1752 aina lokakuuhun 1779.  Viljelykasvien menestymisen tutkijana hän kirjasi meteorologisten tietojen lisäksi runsaasti havaintoja kasvien vuodenkierrosta, kuten kukinnan ja sadonkorjuun ajankohdista. Hän teki havaintoja muun muassa Maarian pappilan puutarhasta.

Näitä Pehr Kalmin vähemmän tunnettuja meteorologisia ja fenologisia havaintoja esitellään Pehr Kalm -seuran ja Maarian seurakunnan järjestämässä tilaisuudessa 25.8.2021 klo 17.30 alkaen Maarian pappilan puutarhassa ja Maarian kirkossa.

Tilaisuuden aluksi Pehr Kalm -seuran hallitus esittelee heinäkuussa Maarian pappilan puutarhaan valmistunutta Pehr Kalmin muistoistutusta, johon on valittu muutamia monivuotisia ja yksivuotisia kasveja, joista Kalm teki havaintoja ja joita hän neuvoi kasvattamaan Suomessa.

Tämän jälkeen ilmastonmuutostutkija FT Jari Holopainen Helsingistä esitelmöi Maarian kirkossa Kalmin vuosien 1752-1770 kesäkuukausien hallayötutkielmasta sekä aikakauden sääoloista. Kalmin säähavaintoaineisto on osa Holopaisen koostamaa laajaa Turun vuosien 1748-1800 sääaineistoa, jota hän on tutkinut yhdessä Luonnonvarakeskuksen tutkija FT Samuli Helaman kanssa. Pehr Kalm -seuran hallitus on avustanut Jari Holopaista Kalmin kasvihavaintojen aukikirjoittamisessa. Osa aineistosta on sijoitettu Kuninkaalliseen tiedeakatemian arkistoon Ruotsin Valtionarkistossa.

Ohjelma:

17.30-  Kahvit, paikka Maarian pappilan puutarhan kirkon puoleinen pääty

17.30-18:05 Pehr Kalmin muistoistutus, esittelijänä Pehr Kalm -seuran hallitus, paikka Maarian pappilan puutarhan kirkon puoleinen pääty

18:05-18:10 Siirtyminen Maarian kirkkoon

18:15-18:45 Luento ”Havaintoja Pehr Kalmin lämpötila- ja sademittauksista v. 1772-1779 sekä v. 1752-1770 kesäkuukausien hallayötutkielmasta”, Jari Holopainen, paikka Maarian kirkko

18:45-19:00 Keskustelua ja Pehr Kalm -seuran toiminnan esittely, paikka Maarian kirkko

Pehr Kalmin muistoistutuksen esittely sekä esitelmä Kalmin säähavaintojen merkityksestä ilmastonmuutoksen tutkimisessa ke 25.8. klo 17.30 Maarian pappilan puutarhassa ja Maarian kirkossa. Vapaa pääsy.

Maarian srk:n viestintä 18.8. / Eka

Wed Aug 18 10:00:46 EEST 2021