Mikaelinseurakunnalle uusi logo

Uuden logon luominen on haastavaa ja mielenkiintoista. Siinä yhdistyy monta näkökohtaa ja se on aina ideoiden ja käytännön välinen kompromissi.

Mikaelinseurakunnan uusi logokuva.

Mikaelinseurakunnan graafisen ilmeen uudistamisen työryhmä (Anna Lintunen, Satu Orvasto, Katriina Kosola, Sami Elorinne, Matti Hernesaho, Timo Hanttu, pj). linjasi työn lähtökohdaksi, että logon muotokielen tulee nousta Mikaelinkirkosta, kuvata Mikaelinseurakunnan toimintaa, olla moderni, graafisesti toimiva ja aikaa kestävä.

Näiden askelmerkkien ja koottujen kuvaehdotusten joukosta työryhmä valitsi parhaaksi teemakuvaksi Mikaelinkirkon ruusuaiheen. Graafikolle ohjeistettiin, että ruusu-ornamenttia voisi myös modifioida ja viivastoon voisi kuvata esim. ristin. Graafikko Jani Käsmä työsti mainiosti ehdotusta ja sai luotua kuvan sisään sekä ristin että purjevene -aiheen. Seurakuntaneuvoston hyväksynnän jälkeen Mikaelinseurakunnalla on nyt uusi logo.

Ruusu-logon symboliikka on moninainen. Tässä ajatuksia siitä. Ruusu-ornamentti löytyy Mikaelinkirkosta useasta kohdasta, ruusulinjasto kiertää lehterien seinäkkeillä, ruusuja löytyy Ruusuhuoneesta, porraskäytävien holveista ja ikkunoista. Kukkana ruusu herättää positiivista latausta. Se on lämmin lähestyminen, kiittäminen, kunnioittaminen, muistaminen, onnitteleminen, myötäeläminen, kaunistaminen, jossa katse lepää kauan vielä sen jälkeen, kun se on vastaanotettu. Ruusu on juhlien kukka niin ilossa kuin surussa.

Hengelliseltä taustaltaan ajatellen ruusu on Neitsyt Marian kukka ja punaisena rakkauden vertauskuva. Punainen ruusu viittaa myös Golgatan tapahtumiin. Ruusu on niin ikään joulukukka. Jouluprofetian vesan on tulkittu merkitsevän ruusua, Kristusta (Virsi 23:3). Joululaulussa ”Heinillä härkien kaukalon” lauletaan ”keskellä Liljain ja ruusujen”. Ruusu-ikkuna, jollainen löytyy myös Mikaelinkirkosta, liittyy paratiisisymboliikkaan ja ympyrämuoto viittaa ikuisuuden ajatukseen.

Ruusukuva kertoo paljon Mikaelinseurakunnan toiminnasta ja brändistä. Risti ja vene muistuttavat siitä, että olemme vahvasti hengellisestä elämää esillä pitävä yhteisö. Mikaelin kirkkoveneeseen olet lämpimästi tervetullut, kannella on tilaa, satamaseurakunta purjehtii luottavaisesti eteenpäin. Ruusu muistuttaa myös pelipalloa. Mikael on liikkuva seurakunta ja uusien työmuotojen kehittäjä. Edelleen ruusun kuvassa voi hahmottaa maapallon. Mikael tekee maahanmuuttajatyötä ja turvapaikkatyötä ja kantaa kansainvälistä vastuuta.

Ruusun viivoitukset ja niistä muodostuvat osa-alueet voi nähdä Mikaelin erilaisina tapoina toimia ja etsiä uusia väyliä seurakuntatyöhön. Viivat voi myös nähdä erilaisina polkuina tulla mukaan seurakunnan toimintaan. Joku näkee viivoista muodostuvan myös kuvan silmästä, joka voi viedä ajatukset kaikkivaltiaaseen ja kaikkinäkevään Luojaan, jonka hyvässä kädessä elämämme on.

Pyöreän kokonaismuodon, punaisen värin ja tekstin fontin kautta Mikaelinseurakunnan upouusi logo liittyy myös Turun ja Kaarinan seurakuntien yhteisöön ja tyylimaailmaan. Logon saa toistettua toki myös mustavalkoisena ja negana, jolloin symboli toistuu valkoisena.

Turun Mikaelinseurakunta 6.6.2020 / TH

Sat Jun 06 21:44:00 EEST 2020