Riparit toteutetaan pääosin verkossa tänä kesänä

Koronatilanne aiheuttaa muutoksia myös kesän ripareihin Turussa ja Kaarinassa.  Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän rippikoulujen ajankohdat pysyvät ennallaan, mutta covid-19 -epidemian vuoksi rippikouluja ei voida toteuttaa kesällä leirimuotoisina. Leirien sijaan kesän riparit toteutetaan verkkoripareina ja mahdollisuuksien mukaan myös päiväkokoontumisina.

Jos turvallisuustilanne sallii, ripariryhmille järjestetään lyhyempi lähiopetusjakso loppukesän tai alkusyksyn aikana. Lähiopetusjaksot toteutetaan ryhmäkokoontumisina tai leireinä tilanteen mukaan. Lähijaksojen aikataulut selviävät kesäkuuhun mennessä ja niistä tiedotetaan ryhmäkohtaisesti.

”Kirkko Turussa ja Kaarinassa kohtaa rippikouluissa vuosittain toista tuhatta nuorta ja saa ainutlaatuisen mahdollisuuden pohtia elämää, uskoa ja Jumalaa yhdessä nuorten kanssa. Tämän takia päätökset rippikoulujen toteuttamistapojen muutoksista ovat kipeitä. Kirkolle on kuitenkin kaikista tärkeintä nuorten turvallisuus ja terveys”, sanoo seurakuntayhtymän valmiuspäällikkö Teemu Hälli.

”Jos emme pysty tarjoamaan turvallista leiriä ilman riskiä korona-epidemian leviämisestä, päätös leirien perumisesta on selkeä. Arvokas rippikoulutyö jatkuu, mutta tämän kesän osalta toteutustapa on uusi”, Hälli toteaa.

Kaikki konfirmaatiotilaisuudet siirtyvät syksyyn ja ne järjestetään aikaisintaan elokuusta alkaen. Konfirmaatioiden ajankohdat ovat tiedossa kunkin ripariryhmän osalta viimeistään kesän riparijaksoon mennessä.

Linjaukset koskevat kaikkia Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän seurakuntien sekä Turun NMKY:n järjestämiä rippikouluja. Ne pohjaavat sekä valtiovallan että Kirkkohallituksen ja piispojen ohjeistuksiin. Niistä ovat päättäneet yhdessä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän seurakuntien kirkkoherrat, rippikouluvastaavat ja varautumisryhmä. Jos koronavirusrajoitukset muuttuvat olennaisesti, linjaukseen voidaan harkita muutoksia.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä on tänä kesänä 52 rippikoulua. Turun NMKY pitää tänä kesänä kaksi rippikoulua. Rippikoulujen toteutustavan muutos koskee tänä vuonna noin 1300 riparilaista Turussa ja Kaarinassa.

Lasten kesätoimintaa etänä tänä kesänä

Koronatilanne vaikuttaa tänä kesänä myös seurakuntien lasten toimintaan. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kesätoiminta lapsille, kesäkahvilat lapsiperheille sekä nukketeatterimuskarit peruuntuvat tältä vuodelta. Myös kauppakeskus Skanssin Skappeliin suunniteltu kesätoiminta jää koronan vuoksi toteutumatta.

Etäperhekerhoja ja etämuskareita sekä muuta toimintaa Kirkonrotta-sivuilla Facebookissa ja Instagramissa sekä YouTubessa Kirkonrotta-kanavalla jatketaan. Torin Kulman etäryhmä tukee haastavassa elämäntilanteessa olevia pikkulapsiperheitä tai odottavaa äitiä ja perhettä. Myös Tyksin lastenohjaajat jatkavat toimintaansa myös kesän yli.

Lapsiperhearjen voimavarojen tukemiseen tarkoitettu Pikku Helppi toimii puhelinpalveluna vanhemmille myös kesäkuussa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 22.4.2020)

2020-04-23 14:19:00.0