Jouluna kutsu käy kirkkoon

Joulunpyhät ovat vuoden suosituimpia kirkossakäyntipäiviä. Turun ja Kaarinan seurakunnat kutsuvat silloin väkeä aattohartauksiin, jouluyön tunnelmallisiin messuihin, jouluaamun sanajumalanpalveluksiin ja tapaninpäivän joululaulumessuihin.
Koristeltu kuusi ja kirkonpenkissä istuvia ihmisiä.

Kuva: Timo Jakonen

Jouluaattona hiljennytään ja vietetään aikaa yhdessä

Jouluaattona suurimmassa osassa kirkoista vietetään iltapäivällä hartauksia. Pientä hiljentymishetkeä kaipaaville on Pyhän Katariinan kirkossa lisäksi tarjolla lyhyitä aattohartauksia. Kymmenminuuttiset tilaisuudet alkavat klo 12.30, 13.00 ja 13.30. Turun hautausmaalla käynnin yhteydessä voi hiljentyä Ylösnousemuskappelissa: ruotsinkielinen tilaisuus alkaa klo 14 ja suomenkielinen klo 15.

Monissa kirkoissa järjestetään aattona myös erityisesti lapsille ja perheille suunnattuja kirkkohetkiä. Perheiden kauneimpia joululauluja pääsee laulamaan Varissuon kirkossa klo 14.

Musiikin ystäviä hellitään aattona perinteisessä Armas Maasalon Jouluvesperissä, joka järjestetään Pyhän Katariinan kirkossa klo 16.

Varttuneen väen joulujuhlaa vietetään Hannunniitun seurakuntatalolla klo 11.30-15.00. Ohjelmassa on joulurauhanjulistuksen katselua, mikä jälkeen on tarjolla joulupuuroa. Joulun tunnelmasta nautitaan joululauluja yhdessä laulaen. Tilaisuuden päätteeksi juodaan kahvit ja syödään joulutorttuja. Ilmoittautumiset tapahtumaan 17.12. mennessä puhelinnumeroon 040 3417 350.

Henrikinkirkko on jouluaattona avoinna niille, jotka kaipaavat iltaansa seuraa ja yhteistä tekemistä. ”Puusepän pojan synttärit Henrikin tapaan” alkaa aattokirkolla klo 16 ja jatkuu iltakahdeksaan saakka yhdessä pelaillen, jutellen ja joululauluja laulaen. Tarjolla on myös pientä purtavaa. Mukaan voi liittyä missä vaiheessa iltaa tahansa. Tapahtuma on maksuton eikä siihen tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Joulun ilosanomaa iltavirkuille tarjoavat puolestaan jouluyön messut, joita vietetään kauniisti valaistuissa kirkoissa myöhään aattoiltana.

Jouluyön musiikit kohottavat tunnelmaa

Joulupäivän aamu aukeaa jumalanpalveluksilla. Ensimmäinen sanajumalanpalvelus alkaa Maarian kirkossa klo 6. Muissa kirkoissa jumalanpalvelukset alkavat porrastetusti aina kello 10 asti. Enemmän unta kaipaaville joulukirkko järjestetään Suikkilan seurakuntakodilla klo 12. Tilaisuudessa on mukana Laulun Ystävien Weteraani Weljet ja lopuksi on tarjolla glögiä.

Joulun sanoman äärelle hiljennytään joululaulujen myötä Henrikinkirkolla klo 16.

Perinteiset jouluyön musiikit soivat Tuomiokirkon hämärissä holveissa joulupäivän iltana klo 21 suomeksi ja klo 23 ruotsiksi.

Tapaninpäivänä lauletaan

Joululaulujen ystävät pääsevät laulamaan sydämensä kyllyydestä vielä tapaninpäivänä. Joululaulumessuja järjestetään Pyhän Katariinan, Varissuon, Maarian ja Kaarinan kirkoissa. Lisäksi tapaninpäivän jumalanpalveluksia järjestetään aamulla useissa kirkoissa. Martinkirkossa lauletaan kauneimpia joululauluja klo 18 alkaen.

Lisätietoa tapahtumista ja tarkemmat kellonajat löytyvät osoitteesta www.turunseurakunnat.fi/joulu

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 17.12.2019 / JK)

Tue Dec 17 10:39:00 EET 2019