​​​​​​​Monitoimitalo Riimin toiminta käynnistyy kulttuurisarjalla

ADAMA-kulttuurisarja tuo Riimin kirkkoon liudan tapahtumia

Riimin sisäänkäynti ja käyrä lipputankotaideteos

Kuva: Heikki Räisänen

Runosmäen uuden monitoimitalon, Riimin, toiminta käynnistyy toukokuussa toden teolla, kun Maarian seurakunnan ADAMA-kulttuurisarja tuo kirkkosaliin liudan tapahtumia. Vuosittain järjestettävä ADAMA tarkastelee tänä vuonna pyhyyden syvyyksiä ja esittelee samalla Riimin olemusta.

Helluntaina, sunnuntaina 19.5., klo 16 tavataan Riimin kirkkosalissa taiteilijoita. Kirkkosalin ikkunoiden lasitaiteen toteuttanut Santeri Tuori kertoo ajatuksistaan. Tuori on kuvannut samaa metsää 16 vuoden ajan, ja siitä osa on nyt ikuistettu Riimin ikkunoihin.

- Työni koostuu jonkinlaisista ajan viipaleista, jotka on laitettu yhteen, kuten elämäkin, pohtii Tuori.

Tilaisuudessa mukana on myös Anna-Mari Leppisaari, joka on valmistanut Riimin kirkkotekstiilit. Tuori ja Leppisaari keskustelevatkin siitä, millaisia ajatuksia taiteen luominen pyhään tilaan herättää taiteilijassa. Lisäksi mukana on Anna-Mari Kaskinen, joka kertoo runostaan ”Kirkonkellojen juhlasoitto”. Helluntaina kuullaan myös kirkonkelloja.

Sunnuntaina 26.5. klo 16 vuorossa onkin sitten Riimin ensimmäinen konsertti, kun vokaaliyhtye Club for Five esiintyy kirkkosalissa. Yhtye kuljettaa kuulijaa taidokkaasti läpi erilaisten tunnelmien ja musiikin tyylilajien suomalaisille rakkain virsin ja tunnelmallisin lauluin. Konsertti on maksullinen.

Ensimmäinen jumalanpalvelus järjestetään Riimissä sunnuntaina 2.6. klo 15. Ehtoollisjumalanpalveluksen eli messun toimittavat kirkkoherra Laura Maria Latikka sekä pastori Karoliina Haapakoski. Kanttorina toimii Maria Verronen. Messun jälkeen klo 16 nautitaan kirkkokahvit ja samalla kuullaan mielenkiintoista keskustelua kirkkotilan symboliikasta. Keskustelemassa ovat Riimin pääarkkitehti Jaakob Solla ja kappalainen, teologian tohtori Jari Laaksonen. Kirkkotilojen hiljaisuus puhuu, jos osaamme nähdä ja kuulla. Tilojen kokonaisuus samoin kuin niiden yksityiskohdat kertovat Jumalasta ja maailmasta. Vuosisatojen aikana kehittynyt symboliikka kertoo aina ajankohtaista tarinaa hyvästä ja pahasta, pimeästä ja valosta.

Kulttuurisarja päättyy 9.6., jolloin klo 15:n messun jälkeen kuullaan tarkempaa tietoutta kirkonkelloista. Klo 16 alkavalla luennolla Maarian kulttuuriperintöasiantuntija ja seurakunnan tiedottaja Eeva-Kaisa Ahlamo kertoo kirkonkelloihin liittyvästä uskomusperinteestä ja kirkontorniteknikko Supavit Nummelin esittelee Riimin kelloja ja niiden soittotapoja. Kirkonkelloilla on kautta aikain viestitty runsaasti erilaisia asioita, joista suuri osa on jo jäänyt unholaan. Luennolla kerrotaankin siitä, millaiseen kulttuuriperintöön Riimin uudet kellot asettuvat.

Kaikkiin ADAMAn tilaisuuksiin paitsi Club for Fiven konserttiin on vapaa pääsy. Konserttilippuja voi ostaa osoitteesta ticketmaster.fi. Lipun hinta 28€/kpl.

Kulttuurisarja ADAMA monitoimitalo Riimissä 19.5.-9.6. sunnuntaisin klo 16

Messut Riimissä sunnuntaisin klo 15 (2.6. alkaen)

Maarian srk:n viestintä 8.5.24 / Eka

2024-05-08 16:10:00.0