Diakonian vastaanotolta tukea elämäntilanteeseen

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän diakoniatyön vastaanotoilta saa keskusteluapua, ohjausta ja tukea elämäntilanteeseen. Uutena apuna Turun ja Kaarinan diakoniatyössä kokeillaan jakaa EU:n aineellisen avun maksukortteja. Ensimmäiset 40 euron arvoiset kortit saadaan jakoon maaliskuun aikana.

aineellisen-avun-juliste-suomi.jpg

Apua annetaan aina omalla asuinalueella toimivan seurakunnan diakoniatyöstä. Tapaamiset diakoniatyöntekijöihin sovitaan ajanvarauksella. Asiointi tapahtuu aina oman asuinalueen seurakunnan diakoniatyön vastaanotolla, katso ajantasainen ajanvarauslista nettisivuilta.

Tähän sääntöön on poikkeuksena sovittu palvelut:

• Äidinkieleltään ruotsinkielisille henkilöille Åbo svenska församling
  • Asunnottomille, viittomakielisille sekä alle 3-vuotta maassa olleille ja paperittomille diakoniakeskuksen erityistyöntekijät
  • Kaarinan seurakunta ja Turun Martinseurakunnan alue: tiedustelut näistä suoraan seurakunnasta. Tuki on niissä organisoitu hieman eri tavalla.

Tapaamisissa voi hakea EU:n elintarviketukea. Sitä on seurakuntayhtymän diakoniatyön kautta haettavissa hyvin rajoitettu määrä, joten hakiessa EU:n elintarviketukea sitä on hyvä tiedustella jo ajanvarausta tehdessä.

Maksukorteilla voi hankkia elintarvikkeita ja muita perustuotteita maksukortin myöntäneistä kaupoista. Veikkaus-, alkoholi- ja tupakkatuotteita korteilla ei voi hankkia.

Kortit on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja ruoka-apua tarvitseville.

Tapaamiset ovat luottamuksellisia ja apua saadakseen ei tarvitse olla seurakunnan jäsen. Diakoniatyöntekijät ovat kirkon sote-alan ammattilaisia, sairaanhoitaja- diakonissoja ja sosionomi-diakoneita.

EU-ruoka-apu jatkossa henkilökohtaisena ohjauksena ja maksukortteina

Suomessa elää arviolta yli 200 000 ihmistä, jotka tarvitsevat ruoka-apua ja aineellista apua selvitäkseen arjesta. Tähän hätään lähes 160 Suomen evankelis-luterilaista seurakuntaa vastaa välittämällä EU:n aineellisen avun maksukortteja ja ohjaamalla ihmisiä heidän tarpeitaan vastaavan avun piiriin.

Toiminnan lähtökohtana on avuntarvitsijan henkilökohtainen kohtaaminen ja hänen avuntarpeensa kartoittaminen, minkä yhteydessä on mahdollista tarjota apua akuuttiin hätään 40 euron arvoisen EU:n aineellisen avun maksukortin muodossa. Maksukortti on tarkoitettu elintarvikkeiden ja perushyödykkeiden hankintaan. Aineellisen avun ohella tarjotaan samanaikaisesti myös ohjausta ja neuvontaa.

Maksukorttien tarjoaminen vähävaraisille on Yhdessä tehden -tukea, tekoja ja hyvinvointia -ryhmähankkeen toimintaa. Hanketta koordinoi Kirkkopalvelut ry yhdessä Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun Soten ja 157 seurakunnan kanssa. Seuraavan kahden vuoden aikana seurakunnissa koko Suomen alueella jaetaan yhteensä 75 000 maksukorttia ja Siun soten kautta 4650 korttia. Kortteja on yksittäisellä seurakunnalla jaettavana rajatusti.

EU-ruoka-apua jaettiin Suomessa ruokakasseina vuoteen 2021 asti. Jatkossa EU-ruoka-apua toteutetaan Aineellisen avun hankkeina osana EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaa ”Uudistuva ja Osaava Suomi 2021-2027”. Aineellinen apu rahoitetaan Euroopan sosiaalirahasto plussasta (ESR+).

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän diakonian viestintä 1.3.2024 ML MV)

Sari Niemelä
Sari Niemelä
diakoniasihteeri

Sari Niemelä toimii diakoniasihteerinä. Hänen työnään ovat diakoniatyöntekijöiden työn tukipalvelut ja yhteistyön organisointi varsinkin koko diakoniatyötä koskevissa asioissa. Hän pitää yhteyttä diakoniatyöntekijöihin Kaarinassa ja Turussa. Lisäksi hän sijaistaa tarvittaessa diakoniajohtajaa.

Sariin kannattaa olla yhteydessä, jos hakee diakoniaopiskelijana harjoittelupaikkaa tai jo valmistuneena töitä.

Sari innostuu kehittämisestä ja yhteistyöstä. Jos siis haluat ehdottaa valmisteltavaksi yhteistyötä tai lahjoittaa diakoniaan esimerkiksi avustamiseen varoja, ota diakoniasihteeriin yhteyttä puhelimella tai sähköpostilla niin sovitaan, kuinka asiassa edetään. Mikäli haluat kysyä jotain diakoniasta tai välittää viestiä koko diakoniatyöntekijäporukalle, lähetä Sarille viestiä mieluiten sähköpostina.

Diakonia on Sarille ilon ja ylpeyden asia. Sari ei malta olla ylpeilemättä kirkolla, jossa on näin upea työala ja sen sisälle kehitetty monimuotoisesti ihmisten tarvitsemia palveluita ja apua, sosiaalisia kohtaamismahdollisuuksia, tapahtumia ja toimintaa.

Fri Mar 01 15:23:00 EET 2024