Podcast sydänrukouksesta avaa ovia kristilliseen mystiikkaan

Kaksi pappia Anni Pesonen ja Ari Kokkonen pohtivat meditaatiota, rukousta ja mystiikkaa uudessa podcastissa Kirkosta metsään – mystiikkaa etsimässä. Millainen on kahden papin matka sanattomaan sydänrukoukseen? Miten sydänrukous toimii kristillisen mystiikan harjoitusmetodina?

Kuva metsäpolusta, keltainen kolmio ja sen päällä teksti Kirkosta metsään - mystiikkaa etsimässä.

Podcastin ensimmäisen juuri julkaistun jakson teema on Sydänrukous – uusvanha mystinen harjoitus. Podcast on kuultavissa Spreakerissa, SoundCloudissa, Spotifyssä, Google Podcasteissa sekä DeiPlussassa. Verkossa podcastia voi kuunnella osoitteessa turunseurakunnat.fi/podcastit.
Sydänrukouksen kuuluisin opettaja oli trappistimunkki Thomas Keating (1923-2018). Keatingin tunnetuin kirja, Avoin mieli ja sydän, on nyt käännetty suomeksi. Suomennoksen on tehnyt Anni Pesonen ja sen julkaisee Hiljaisuuden ystävät ry maaliskuun lopussa. Podcastissa kuullaan myös otteita suomennoksestaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Sydänrukous (centering prayer) on sanatonta rukousta. Amerikkalaiset trappistimunkit kehittivät sydänrukouksen 1970-luvulla menetelmäksi, jolla kristinuskon vanhaa mystistä rukousperinnettä voi välittää nykyajan ihmisille. Sydänrukouksessa harhailevista ajatuksista luovutaan kerta kerran jälkeen, jolloin mieli lepää aina hetken hiljaisuudessa. Ajatuksista luopuminen tehdään palaamalla itse valittuun rukoussanaan. Sydänrukoukseen kuuluu luottamus siihen, että Jumala toimii ihmisessä, kun ihminen vain sallii sen.

Sydänrukous on siis myös hengellinen harjoituspolku. Se tähtää jatkuvaan tietoisuuteen Jumalan läsnäolosta ja yhä syvempään antautumiseen Jumalalle.

Podcastin keskustelijat Ari Kokkonen toimii seurakuntapappina Kittilässä ja Anni Pesonen hengellisen ohjauksen pappina Turussa.
Podcastin parin kymmenen minuutin mittaisia jaksoja julkaistaan noin kahden viikon välein. Seuraava podcast Sydänrukous - intiimi suhde Jumalaan julkaistaan 7.3. ja Sydänrukous - tie transformaatioon 21.3.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 22.2.2024 MV)

Anni Pesonen
Anni Pesonen
hengellisen ohjauksen pastori

Jumala ja rukous ovat vetäneet minua puoleensa aina, lapsesta asti. Sen takia minusta tuli teologi. Olin pitkään yliopistolla tutkimassa Raamattua tieteen näkökulmasta. Sen jälkeen olin muutaman vuoden kouluttajana ammattikorkeakoulussa ja sitten pitkän rupeaman seurakuntapappina.

Ruuhkavuosissa pienten lasten äitinä löysin elämääni sanattoman rukouksen, joka on kantanut minua nyt viitisentoista vuotta. Sanaton rukous perustuu mielen hiljaisuuteen ja tietoisista ajatuksista luopumiseen. Se on eräänlaista kristillistä meditaatiota. Yksi sen muoto on sydänrukous, jota harjoitan päivittäin. Nykyään organisoin Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän retriittityötä. Olen retriitinohjaaja, hengellinen ohjaaja ja sydänrukousohjaaja.

Thu Feb 22 16:13:00 EET 2024