Ekopaastolla ja paastokalenterilla pääsiäiseen

Pääsiäispaaston aika on alkanut tuhkakeskiviikkona 14.2. ja se jatkuu aina pääsiäislauantaihin 30.3. saakka. Luterilaisessa kirkossa yksi tapa viettää paastonaikaa on Ekopaasto.

Paastokalenterin kuva

Paastonaika kutsuu katsomaan peiliin ja pohtimaan omaa elämää ja suhdetta kaiken Luojaan. Paastonajan tavoite on myös se, että ihminen pyrkii kasvamaan yhä vastuullisempaan elämäntapaan.

Ekopaasto rohkaisee kokeilemaan kohtuutta ja vahvistamaan luontosuhdetta. Meistä jokainen voi osaltaan olla mukana hillitsemässä ilmastonmuutosta ja lievittämässä ilmastoahdistusta, omaansa tai muiden. Ekopaaston teemana jatkaa ”Arjen tekoja, toivon sanoja”.

Ekopaasto toteutuu tänä vuonna osana kirkon paastokalenteria, jonka ensimmäinen luukku aukesi laskiaistiistaina 13.2. Kalenterin 49 luukussa nostetaan paastoon, rukoukseen, hiljentymiseen ja hengellisyyteen, luopumiseen, oikeudenmukaisuuteen ja lähimmäisenrakkauteen liittyviä teemoja. Paastokalenterin luukut aukeavat muun muassa instagramin ja facebookin tarinoissa Kirkko Turussa ja Kaarinassa -profiileissa.

Ekopaastoon voi somessa liittyä hashtagilla #ekopaasto. Kampanjan verkkosivu löytyy osoitteesta ekopaasto.fi.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 14.2.2024)

Wed Feb 14 12:17:00 EET 2024