Kohti uutta vuotta Tuomiokirkossa ja arkkipiispantalossa

Turun tuomiokirkkoon kannattaa tulla vuodenvaihteessakin! Tuomiokirkossa järjestetään uudenvuodenaaton hartaus sunnuntaina 31.12. klo 23.30. Hartaudessa esiintyy oopperalaulaja Johanna Rusanen-Kartano. Hartauden pitää pastori Miika Ahola ja kanttorina on Anu Åberg

Turun tuomiokirkko ja Tuomiokirkontori peittyneenä ohueen lumipeitteeseen. Myös puut ovat valkoisena ja Tuo...

Kuva: Timo Jakonen

Kirkkoon kannattaa tulla ajoissa paikalle, sillä se täytetään saapumisjärjestyksessä. Hartauden jälkeen voi halutessaan jäädä vastaanottamaan uutta vuotta Tuomiokirkontorille ja kuuntelemaan vuodenvaihteen kellonlyöntejä.

Aikaisemmin illalla Tuomiokirkossa on myös ruotsinkielinen uudenvuoden jumalanpalvelus. Klo 18 alkavan jumalanpalveluksen teemana on elämä Jumalan kädellä.

Uudenvuodenpäivänä Turun ja Kaarinan kirkoissa järjestetään uudenvuoden päivän jumalanpalveluksia. Kello 10 jumalanpalvelukset ovat Kaarinan, Maarian, Martin- ja Piikkiön kirkoissa sekä Tuomiokirkossa. Kello 11 kokoonnutaan Mikaelinkirkkoon. Ruotsinkielinen jumalanpalvelus on Tuomiokirkossa klo 12. Henrikinkirkolla on iltapäivällä klo 14 uuden vuoden rukoushetki, jonka teema nousee Jeesuksen sanoista ”Minä annan teille tulevaisuuden ja toivon”.

Mikaelinkirkolla vietetään uudenvuodenpäivänä klo 18 Turku Rukoilee -iltaa ja kristittyjen yhteistä uudenvuodenjuhlaa. Luvassa on opetusta ja ylistysmusiikkia: pastori Kirsi Rothfors puhuu pelastuksesta ja Johanna Särkkälä kumppaneineen vastaa musiikista. Alkavan vuoden puolesta on myös rukoilemassa pastoreita Turun seudun eri seurakunnista. Illan järjestävät Mikaelinseurakunta ja TurkuMissio.

Tutustumaan arkkipiispantaloon

Arkkipiispan uudenvuodenpäivän perinteinen vastaanotto järjestetään maanantaina 1.1. klo 14–16. Arkkipiispa Tapio Luoma ja Pirjo Luoma kutsuvat silloin turkulaisia arkkipiispantaloon, Piispankatu 9, tutustumaan talon julkiseen osaan ja nauttimaan musiikkiesityksistä. Vastaanotolla on kahvitarjoilu. Paikalle ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

Uudenvuodenpäivän vastaanottoja on järjestetty arkkipiispa Gustaf Johanssonin ajoista alkaen. Johansson toimi arkkipiispana vuosina 1899–1930. 1960-luvulta lähtien vastaanotot ovat olleet säännöllinen osa talon vuosittaista toimintaa. Vastaanottoja on jäänyt järjestämättä vain muutamia kertoja talon korjausten tai kansakuntaa kuohuttaneiden kriisien aikaan. Arkkipiispantalo on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ainoa edustustila. Samalla se toimii arkkipiispapariskunnan Turun kotina.

Uudenvuodenaatto 31.12.2023

Uudenvuodenaaton aamuna seurakuntien normaalit sunnuntaijumalanpalvelukset.
Nyårsmässa i Domkyrka kl 18
Tuomiokirkon uudenvuodenaaton hartaus klo 23.30, oopperalaulaja Johanna Rusanen-Kartano

Uudenvuodenpäivä 1.1.2024

Jumalanpalvelukset ja hartaudet:

Kaarinan kirkko klo 10 Uudenvuodenpäivän sanajumalanpalvelus
Maarian kirkko klo 10 Uudenvuodenpäivän sanajumalanpalvelus yhdessä Katariinanseurakunnan kanssa
Martinkirkko klo 10 Uudenvuodenpäivän sanajumalanpalvelus
Piikkiön kirkko klo 10 Uudenvuodenpäivän jumalanpalvelus
Tuomiokirkko klo 10 Uudenvuodenpäivän jumalanpalvelus
Domkyrka kl 12 Predikogudstjänst
Mikaelinkirkko klo 11 Uudenvuodenpäivän messu
Henrikinkirkko klo 14 Rukoushetki uuden vuoden alkaessa.

Muita tapahtumia:

Arkkipiispantalon uudenvuodenpäivän vastaanotto klo 14–16, Piispankatu 9.
Turku rukoilee 2024 - kristittyjen yhteinen uudenvuodenjuhla klo 18 Mikaelinkirkossa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 20.12.2023 / AH)

Thu Dec 21 08:50:00 EET 2023