Ekumeeninen joulu vetoaa rauhan puolesta

Humanitaarisen viestin Turun tuomiokirkkoon tuo 30-vuotisjuhlavuonna johtaja Maria Immonen Luterilaisesta maailmanliitosta. Tilaisuus on torstaina 14. joulukuuta klo 18 Tuomiokirkossa.

Maria Immonen, vaaleat hiukset, katsoo suoraan kameraan.

Maria Immonen esittää torstaina humanitaarisen viestin Tuomiokirkossa.

Ekumeenisen rauhanvetoomuksen esittävät arkkipiispa Tapio Luoma, arkkipiispa Leo, piispa Raimo Gorroyla, Katolinen kirkko Suomessa sekä johtaja Hannu Vuorinen, Suomen Vapaakirkko. Teemana on Yhteinen maailma, yhteinen tulevaisuus. Humanitaarisen viestin tuo Luterilaisen maailmanliiton (LML) johtaja Maria Immonen. Tapahtuma järjestetään 30:nnen kerran.

Maria Immonen on maailmankansalainen, jonka juuret ovat Laitilan ja Uudenkaupungin seudulla. Hän on Luterilaisen maailmanliiton Maailmanpalvelun eli luterilaisten kirkkojen omistaman humanitaarisen järjestön johtaja. Järjestö tekee työtä maailman kriisipesäkkeissä, kuten parhaillaan Gazassa.

Luterilaiset kirkot perustivat LML:n toisen maailmansodan jälkeen vastaamaan pakolaisaaltoon Euroopassa. Liitto tukee kirkkojen työtä ja hoitaa ekumeenisia suhteita, käy oppikeskusteluja ja tukee kirkkojen teologista työtä. Liitto on luterilaisten kirkkojen yhteistyöelin ja humanitaarista avustustyötä toteuttava järjestö. Jäsenkirkkoja on 150, kaikilla mantereilla. Työn rahoittavat kirkot, kirkkojen ulkomaanavut, monet valtiot ja YK:n eri järjestöt.

-    Hyvästä tulee pitää kiinni ja katsoa, mikä meitä kaikkia yhdistää. Rauhan puolesta pitää puhua ja toimia. Ihminen saa paljon, kun uskaltaa kohdata vieraan tai hätää kärsivän. Ystävällisyys kannattaa aina, viha ei koskaan, sanoo Maria Immonen.

Ekumeeninen joulu Tuomiokirkossa 14.12. kello 18, vapaa pääsy. Musiikki: Turun filharmoninen orkesteri johtajana Olli Mustonen, tenori Tuomas Katajala, Puolalan musiikkiluokkien 5‒6 kuoro johtajana Oona Heiskala, kanttori Jukka Pietilä ja urkuri Markku Hietaharju. Kolehti Lähetysseuran Lasten Pankkiin. Yleisön tulee olla paikalla klo 17.45 mennessä. Katso Yle TV1:ssä jouluaattona ja myöhemmin Yle Areenassa.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 13.12.2023 / PH)

Wed Dec 13 11:07:59 EET 2023