Martinseurakunta pystyttää jouluseimen Taidekeskus Into ry:n kanssa Kakskerran kirkkoon

Turun Martinseurakunnan jouluseimi Kakskerran kirkossa syntyy tänä vuonna yhteistyössä Taidekeskus Into ry:n Yhteisötaideryhmän kanssa.

Taiteilija ja seimen hahmon pää.

Taideryhmää ohjaa kuvanveistäjä Sinikka Mäki-Lertola ja ryhmään kuuluu tavallisia seurakuntalaisia. Yhteisötaiteessa ei ole yhtä tekijää, vaan kaikki osallistuvat tasavertaisesti. Into ry:n yhteisötaiteessa on usein erityisryhmien edustajia mukana.

Jouluseimi-installaatioon kuuluu yhteensä kuusi veistosta: Jeesus, Joosef, Maria, lammas, enkeli ja paimen. Teos toteutetaan papier-mâché-tekniikkaa käyttäen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että veistoksista muovataan metalliverkkorunko, jonka päälle pingotetaan 5 kerrosta paperia ja tapettiliisteriä. Lopputulos maalataan ja lakataan, lopuksi kuivuneille hahmoille puetaan vaatteet ylle. Tällä jopa parituhatta vuotta vanhalla tekniikalla voidaan valmistaa vaikkapa kuppeja tai veistoksia.

Jouluseimiryhmässä on mukana henkilöitä, jotka ovat olleet Mäki-Lertolan yhteisötaideryhmissä vuosikymmeniä. Kyseessä on kuitenkin ryhmän ensimmäinen jouluseimi. Mäki-Lertola kehuu, että ”Tässä on ollut suuri oppimisprojekti, joka herättänyt suurta innostusta tekijöissä!”

Teokseen on haettu astetta modernimpaa näkökulmaa, esimerkiksi Maria ei istu ja vanhemmat ovat sijoittuneet tasavertaisesti, lapsen ollessa keskiössä. Seimeä on tehty 13. syyskuuta alkaen monta kertaa viikossa, joulukuun lähestyessä käytännössä päivittäin. Projekti toteutetaan yhteistyössä Kakskertaseuran kanssa, jotka tarjoavat syöttökaukalon ja oljet.

Koko alttarin kokoinen, vapaaehtoistyönä toteutettu installaatio lahjoitetaan Martinseurakunnalle ja sijoitetaan Kakskerran kirkkoon. Teoksen suuren koon vuoksi se ulottuu alttarin ja ristin molemmille puolille. Kuten seimeä mukana tekemässä ollut seurakunta-aktiivi Pekka Larkela toteaa: "Tässä on koko Raamatun kertomus yhdellä katseella!"

Seimen pystytys on Kakskerran kirkolla pe 8.12 Klo 14.30. Seimi julkisestaan ja siunataan Kauneimmat joululaulut -tilaisuuden yhteydessä su 10.12. klo 16.00.

Jouluseimen lammas ja taiteilija.

Jouluseimen ihmishahmot.

(Martinseurakunnan viestintä 5.12.2023, JM / RK)

Tue Dec 05 14:16:23 EET 2023