Itsenäisyyspäivänä jumalanpalveluksia ja isänmaallisia säveliä

Itsenäisyyspäivänä keskiviikkona 6.12. Turun ja Kaarinan kirkoissa vietetään jumalanpalveluksia. Katariinan kirkkoaukiolla järjestetään perinteinen joulutori ja illalla klo 21 Tuomiokirkossa kajahtaa Finlandia.

Piirroskuva kolmesta kuusesta, kynttilästä sekä kuusenoksasta, josta roikkuu pieniä Suomen lippuja.

Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelukset alkavat klo 10 Pyhän Katariinan kirkossa, Piikkiön kirkossa, Tuomiokirkossa, Kuusiston kirkossa ja Martinkirkossa. Åbo svenska församlingin jumalanpalvelusta vietetään klo 10.30 Aureliassa. Henrikinkirkossa ja Paattisten kirkossa jumalanpalvelus alkaa klo 11, Mikaelinkirkossa klo 17.

Maarian kirkossa järjestetään klo 13 itsenäisyyspäivän Nuotiomessu yhdessä Maarian alueen partiolippukuntien kanssa.

Pyhän Katariinan, Piikkiön, Paattisten ja Maarian kirkon jumalanpalvelusten jälkeen on seppeleenlasku sankarihaudoilla.

Perinteinen joulutori kattaa leivonnaiset ja käsityöt myyntipöydille Katariinan kirkkoaukiolla klo 11–14. Torilla on Marttojen kahvila, partiolaisten myyjäiskojuja sekä paljon ohjelmaa lapsille jouluisesta rastipolusta poniajeluun. Klo 12 voi osallistua pieneen itsenäisyyspäivän konserttiin Pyhän Katariinan kirkossa ja klo 12.30 alkaa opastettu hautausmaakierros.

Partiolippukuntien itsenäisyyspäivän myyjäisiin voi osallistua klo 11–14 Nuortentalolla (Eerikinkatu 1).

Suikkilan seurakuntakodille kokoonnutaan itsenäisyyspäiväjuhliin klo 13–15. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu ja esiintymässä lauluryhmä Sopusointu.

Henrikinkirkossa on luvassa musiikkia ja runoutta klo 15 alkaen. Siunaa ja varjele meitä -tilaisuuden ohjelmassa on kauneimpia virsiä ja ikonisia kuvauksia kansakunnan murroskausista itsenäisyytemme alkuajoilta runojen muodossa. Samaan aikaan Martinkirkon koko perheelle suunnatussa Rakkaudesta Suomeen -musiikkijumalanpalveluksessa kuullaan ja lauletaan yhdessä suomalaista musiikkia.

Turun tuomiokirkon ovet ovat avoinna klo 18–21 osana valotaidetapahtuma Valon polun ohjelmaa. Klo 21 kajahtaa uruista Sibeliuksen Finlandia Tuomiokirkon urkurin Markku Hietaharjun sekä kirkon Oratoriokuoron (joht. Anu Åberg) esittämänä. Holvikahvila Domcaféssa voi nauttia jouluisia herkkuja ja lämmintä juomaa klo 17–21.

Katso kaikki adventin ja joulun ajan tilaisuudet joulusivuiltamme

(Seurakuntayhtymän viestintä 30.11.2023 / RK)

Thu Nov 30 10:48:00 EET 2023