Uusi keskustelutuki alkaa

Turun ja Kaarinan seurakunnat vastaavat kaupunkilaisten tarpeeseen tulla kuulluksi ja aloittavat uudelleen muotoillun keskustelutuen talven pimeyttä karkottamaan.

Nainen seisoo painavien kassien kanssa ihmisvilinässä ja katsoo vakavana kameraan.

Ennen kaikkea toivotaan, että keskustelutuki löydetään ja sitä uskalletaan käyttää.

- Tuella halutaan ojentaa käsi kaikille heille, jotka kaipaavat kuulluksi tulemista ja huomaamista. Haluamme panostaa keskustelutukeen ja ihmisten hyvinvointiin, toteaa diakonia- ja sielunhoitotyön johtaja Teemu Hälli.

Keskustelutuen kehittämisen tarve lähti Taloustutkimuksella viime vuonna teetetystä tutkimuksesta. Kirkon sielunhoitoon on tutkimuksen mukaan liittynyt vanhoja mielikuvia eikä ole oikein tiedetty, missä apua olisi tarjolla.

Neljännes tutkimukseen vastanneista tiesi, että sielunhoidolla tarkoitetaan keskusteluapua. Sielunhoito-termiä kohtaan tunnettiin epäluuloa ja termi yhdistettiin vain uskonnollisuuteen ja hengellisyyteen. Sielunhoitoa olisi ollut valmis käyttämään vain kahdeksan prosenttia tutkimukseen vastanneista. Keskusteluavun tarve on joka tapauksessa suuri: joka toinen tutkimukseen osallistuneista oli joskus turvautunut johonkin keskusteluapuun.

”Jos emme jaa, kannamme kaiken itse” ”Kun elämä luo paineita.” ”Kun haluat tulla kuulluksi.” Turun ja Kaarinan seurakuntien keskustelutuki alkaa nyt marraskuussa. Palvelu löytyy osoitteesta www.puhujatuuleta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Verkkosivulta löytyvä sähköinen ajanvaraus avautui torstaina 16. marraskuuta. Tukea annetaan suomeksi ja ruotsiksi.

Keskustelukumppaneina ovat seurakuntien koulutetut papit ja diakoniatyöntekijät. Palvelu on suunnattu Turun ja Kaarinan alueelle. Palvelu on maksutonta, luottamuksellista ja kaikille avointa. Tapaamisista ei tehdä muistiinpanoja eikä apu ole terapiaa, vaan tuen antamista ihmiseltä ihmiselle. Siihen ei tarvita lähetettä tai diagnoosia.

Keskustelu käydään tulijan ehdoilla eikä juttuaiheita rajata, vaan puhutaan asioista, joista tuen hakija haluaa puhua. Keskusteluaiheet voivat olla tavallisia arjen huolia tai mieltä painavia ja ahdistusta herättäviä asioita. Hengellisistä asioista puhutaan silloin, jos tuen hakija sitä toivoo.

Keskustelutuen tapaamisia järjestetään arkisin klo 14–19. Paikkoina ovat Mikaelinkirkko (Puistokatu 16), Henrikinkirkko (Peltolantie 2), Tuomiokirkko (Tuomiokirkonkatu 1) ja Aurelia (Aurakatu 18).

Keskustelutukea on kehitetty viime keväästä lähtien. Keskustelutuen viestintä näkyy katukuvassa, kuten bussipysäkeillä, ensi viikosta lähtien. Mukana aloitusvaiheessa on viisi seurakuntaa, joiden palvelussa mukana olevilta papeilta ja diakoniatyöntekijöiltä voi varata 45 minuutin ajan keskustelulle.

Keskustelutuen rinnalla jatkuu Kaarinan seurakunnassa sielunhoitokeskustelu (Sielunhoito Kaarinan seurakunnassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä). Turun tuomiokirkkoon on jo pitempään ollut mahdollisuus tulla keskustelemaan papin kanssa joka arkipäivä klo 15‒17 ilman ajanvarausta. Myös Kirkon keskusteluapuLinkki avautuu uudessa välilehdessä toimii kuten ennenkin, pääasiassa puhelimitse ja chatissa. Palveleva puhelin (suomeksi p. 0400 221 180 ja ruotsiksi p. 0400 22 11 90) on avoinna joka päivä klo 18–24 ja chatti on auki arkisin klo 16–20.

2023-11-20 08:55:00.0