Arkkitehti Hanna Lyytinen Tuomiokirkon peruskorjauksen hankesuunnitteluvaiheen pääsuunnittelijaksi

Peruskorjauksen rakennustoimikunta valitsi yksimielisesti Arkkitehtitoimisto Hanna Lyytinen Oy:n hankesuunnittelun arkkitehtitoimistoksi ja Lyytisen pääsuunnittelijaksi.

Turun tuomiokirkko, syksy, aurinkoista, keltaiset puut

Tuomiokirkon peruskorjaus pyritään saamaan valmiiksi viiden vuoden kuluttua. Kuva Mikael Grönroos.

Peruskorjauksessa yhteistyökumppanina toimiva insinööritoimisto A-Insinöörit Oy ja seurakuntayhtymän kiinteistöpalvelut kävivät läpi yhteensä viisi määräaikaan mennessä jätettyä tarjousta, joista neljä täytti tarjouspyynnön vaatimukset. Tarjoukset pisteytettiin, ja vertailun perusteella valittiin eniten pisteitä saanut tarjous, jonka oli jättänyt Arkkitehtitoimisto Hanna Lyytinen Oy.

Pääsuunnittelija vastaa peruskorjauksen hankesuunnittelun arkkitehtonisista ratkaisuista. Suunnittelun tueksi Tuomiokirkosta on jo teetetty sekä teologinen että rakennushistoriallinen selvitys.

Peruskorjauksen urakoitsijat kilpailutetaan, kun rakennuslupa on saatu. Lopulliset suunnitelmat, Museoviraston lausunnot ja kustannusarviot ovat suunnitelmien mukaan valmiina vuonna 2025. Tämän hetken suunnitelmien mukaan työt toteutetaan vuosina 2026–28, mutta taloteknisiä uudistuksia, kuten sähköpääkeskusten uusimista, voidaan tehdä jo ensi vuonna. Tavoitteena on, että peruskorjaus on valmis adventtina 2028

Turun tuomiokirkkoseurakunnan viestintä/Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 3.11.2023 / PH

2023-11-03 14:41:00.0