Kaipauksen kynttilät valaisevat pyhäinpäivänä

Pyhäinpäivänä lauantaina 4.11. Turun ja Kaarinan kirkoissa muistetaan pois nukkuneita rakkaita. Hautausmailla on tarjolla lämmintä juotavaa ja mahdollisuus keskusteluun papin kanssa.

Kynttilälyhtyjä hautausmaalla, taustalla ihmishahmoja.

Kuva: Timo Jakonen

Pyhäinpäivän muistohetket kirkoissa

Kirkoissa luetaan edellisen pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden, kyseisen seurakunnan jäsenten nimet ja sytytetään heille kynttilät. Kirkoissa sytytetään kynttilä myös heille, jotka ovat kuolleet muualla tai joiden nimiä ei jostain syystä muuten ole kirkossa luettu.

• Henrikinkirkossa klo 18 Pyhäinpäivän iltakirkko
  • Kaarinan kirkossa klo 17 Pyhäinpäivän iltakirkko
  • Kakskerran kirkossa klo 12 Pyhäinpäivän muistokirkko. Kirkossa luetaan Kakskerran kirkossa siunattujen ja Kakskerran hautuumaalle haudattujen poisnukkuneiden seurakuntalaisten nimet.
  • Maarian kirkossa klo 18 Pyhäinpäivän kynttiläkirkko.
  • Martinkirkossa klo 16 Pyhäinpäivän muistokirkko
  • Mikaelinkirkossa klo 17 Pyhäinpäivän iltakirkko
  • Paattisten kirkossa klo 18 Pyhäinpäivän sanajumalanpalvelus ja poisnukkuneiden muistaminen.
  • Piikkiön kirkossa klo 18 Pyhäinpäivän iltakirkko
  • Pyhän Katariinan kirkossa klo 16 Pyhäinpäivän iltakirkko
  • Tuomiokirkossa klo 18 Pyhäinpäivän muistoilta
  • I Uppståndelsekapellet kl. 15.30 Musikgudstjänst med ljuständning till de avlidnas minne

Hautausmailla hartauksia, keskusteluapua ja lämmintä juotavaa

Hautausmaat täyttyvät pyhäinpäivänä kynttilöiden lämpimästä valosta. Seurakuntien työntekijöitä on paikalla valmiina keskustelemaan kävijöiden kanssa.

Turun hautausmaalla on pappeja Henrikinseurakunnasta, Kaarinan seurakunnasta ja Tuomiokirkkoseurakunnasta sekä Turun ruotsalaisesta seurakunnasta. Kuumaa mehua on tarjolla klo 16.30–18.00. Ylösnousemuskappeli on auki 16.30–18.00, Marjo Danielsson ja Nicholas Söderlund soittavat urkumusiikkia klo 16.30–17.30.

Katariinan hautausmaalla pyhäinpäivän tapahtumat alkavat klo 10 jumalanpalveluksella Pyhän Katariinan kirkossa. Kirkko on avoinna hiljentymistä ja kynttilöiden sytyttämistä varten klo 11–19. Paikalla pappi keskusteluja varten. Kahvitarjoilu Katariinan hautausmaan vieressä olevassa Nummen seurakuntakodissa klo 11–16.

Kakskerran hautausmaalla kirkon ovet ovat avoinna klo 12–18. Päivän aikana siellä on hartaushetket klo 14 ja klo 16, muulloin musiikkia. Paikalla on pappi tavattavissa. Kahvitarjoilu.

Kärsämäen kappelissa on avoimet ovet klo 14–16. Kappelissa voi keskustella papin kanssa tai vaikka vain nauttia kuumaa mehua.

Kuusiston kirkossa vietetään pyhäinpäivän messua klo 12.30. Messun jälkeen hautausmaalla on tarjolla pullaa ja lämmintä mehua sekä lauluryhmän esittämää musiikkia.

Hautapaikka kadoksissa tai kaukana?

Omaisen hautapaikan Turun ja Kaarinan hautausmailla voi selvittää helposti Hautakartta.fi-palvelustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Hautakartasta ei löydy hautoja, joiden hallinta-aika on päättynyt, vainaja on kuollut ennen vuotta 1900 tai niin äskettäin, ettei tietoa ole vielä palvelussa.

Jos taas oman läheisen hauta sijaitsee kaukana, kynttilän voi jättää muualle haudattujen muistopaikalle, joita on jokaisella Turun ja Kaarinan hautausmaalla.

Lajittelua hautausmailla

Ympäristöystävällisin kynttiläkoriste on metallilyhty, johon vaihdetaan tavallinen kuoreton kynttilä. Käytettyä lasista hautakynttilää saattaa voida käyttää uudelleen kynttilänsuojuksena mutta lasisen hautakynttilän ongelma on, että se saattaa pakkasessa haljeta.

Hautaa siistiessä lajittele muovikuoriset ja lasiset kynttilät polttokelpoiseen jätteeseen, joka hyödynnetään jätevoimalassa energiaksi. Lasinkeräykseen kuumuutta kestävä lasi ei sovellu. Lajittele metalliosat kuten kannet ja kynttilöiden nastat metalliin. Led-kynttilä, joka elektroniikan vuoksi on ympäristölle huonoin vaihtoehto hautakynttiläksi, toimitetaan rikki mentyään sähkölaitteiden vastaanottopisteeseen ja sen sormi- ja nappiparistot kaupan keräyspisteeseen. Hautausmaan kasvijätteet kuuluvat maatuvan jätteen keräykseen.

(Seurakuntayhtymän viestintä 25.10.2023 / RK)

2023-10-25 10:27:24.0