Kouluissa Väkivaltaa vastaan Maarian alueella

Maarian seurakunta järjestää yhdessä Turun kaupungin ja koulujen kanssa syksyn aikana Väkivaltaa vastaan -teemapäiviä Maarian alueella. Niiden tavoitteena on saada väkivalta ja sen uhka vähenemään kouluissa sekä nuoret ymmärtämään, että ilman väkivaltaa kaikilla osapuolilla on turvallisempi ja toiveikkaampi elämä.

Nuoret kädet sormet yhdessä. Kuva Jussi Vierimaa.

- Kyse on siitä, että haluamme herätellä nuoria ymmärtämään, että yksikin isku voi olla liikaa, sanoo Maarian seurakunnan nuorisotyönohjaaja Marko Salmela.

Salmela toivoo, että Väkivaltaa vastaan -teemapäivät pysäyttäisivät nuoret ajattelemaan väkivallan seurauksia, sillä ne voivat olla vakavia ja pitkäkestoisia.

Väkivaltaa vastaan -teemapäiviä järjestetään 27.10. Rieskalähteellä, 30.10. Lyseon Runosmäen kouluyksikössä ja 13.11. Yli-Maarian monitoimitalo Ypsilonissa. Jokainen koulu tekee oman ohjelmansa ja mukana on myös kaupungin nuorisotyö. Puhujaksi teemapäiville saapuu Tomas Jouhilampi, joka kertoo nuoruudessa tapahtuneesta omakohtaisesta väkivallasta ja joka on perustanut sanoSTOPväkivallalle-liikkeen.

Asia on ajankohtainen, sillä uutisotsikoista olemme viime aikoina saaneet lukea alaikäisten lisääntyneistä väkivallan teoista. Kuluvan vuoden tammi-kesäkuussa poliisin tietoon tuli melkein 5000 pahoinpitelyä, joissa epäilty oli alle 21-vuotias (TS 15.10.23). Myös Salmela näkee työssään vieraillessaan kouluissa asenteiden väkivaltaa kohtaan muuttuneen.

- Olen erittäin huolissani nykyhetkessä väkivallan uhasta kouluissamme. Näen väkivallan lisääntyvän kouluissa sekä nuorten keskuudessa, ja väkivallan uhka voi olla jonkun koulupäivässä joka ikinen päivä. Osa oppilaista oireilee pitkin viikkoa eivätkä aina edes uskalla tulla kouluun.

Salmela näkee, että ei ole vain yhtä ainoaa keinoa katkaista väkivallan kierre nuorten keskuudessa.

- Useiden eri tahojen yhteistyö ja erilaisten tukitoimien lisääminen kouluissa vahvistaisi turvallisuutta ja hyvinvointia. Myös ennaltaehkäisevä ja valistava työ on tärkeää.

Monelta nuorelta saattavat arjesta puuttua kontaktit oikeasti välittävään aikuiseen.

- Turvallisten aikuisten lisääminen esimerkiksi koulutyöntekijöinä ja nuoriso-ohjaajina kouluissa sekä vaikkapa koulupoliisi voisi olla hyvästä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 23.10.2023 JK)

Marko Salmela
nuorisotyönohjaaja, koulutyöntekijä