Uskontojen yhteinen rauhankävely lähtee Turussa Puolalanpuistosta 24.10. klo 17

Uskonnot yhdessä rauhan ja vieraanvaraisuuden puolesta. Uskontojen rauhankävely YK:n päivänä, tiistaina 24.10.2023 klo 17 alkaen viidessä kaupungissa: Turussa, Oulussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Joensuussa. Helsingissä järjestetään kävelyn sijasta moniuskontoinen rauhankonsertti.

Rauhankävelyn banderolli, kävelijöitä sadevaatteet päällä.

Rauhankävely tehtiin kaksi vuotta sitten vesisateessa. Kuva Pasi Leino.

Turussa reitti kulkee perinteiseen tapaan Turun keskusta-alueella. Kävely alkaa Puolalanpuistosta edeten Turun ortodoksisen seurakunnan kirkolle, sieltä Turun juutalaisen seurakunnan synagogalle ja Turun Islamilaisen Yhdyskunnan moskeijalle. Kävely päättyy Turun tuomiokirkolle. Kävelyn päätteeksi kuullaan uskontojen edustajien puheenvuoroja vieraanvaraisuudesta, ja nautitaan Tuomiokirkon Domcaféssa vieraanvaraisuuden hengessä kahvia, teetä ja pientä purtavaa sekä eri uskontoryhmien tuomia tarjottavia.

Ihmiset eri uskonnoista liittyvät yhteen vuosittaisilla YK:n päivän rauhankävelyillä osoittaakseen, että moninaisuus on voimavara, jonka avulla voimme rakentaa yhdessä parempaa maailmaa. Tämän vuoden rauhankävelyjen teemana on vieraanvaraisuus, joka on olennainen osa uskontoja. Maailmassa on tällä hetkellä kymmeniä miljoonia pakolaisia, jotka ovat joutuneet jättämään kotinsa taakseen ja hakemaan turvaa uudesta paikasta erilaisten kriisien takia. Uskonnot tukevat kriiseissä selviämistä ja niistä toipumista eli resilienssiä. YK:n pakolaisjärjestö UNHCR julkaisi vuonna 2013 asiakirjan “Welcoming the Stranger: Affirmations for Faith Leaders”, joka kokoaa eri uskontojen pohjalta vieraanvaraisen tavan ottaa vastaan suojelua tarvitsevia uusia tulijoita.

"Kultainen sääntö on yhteinen nimittäjä monissa maailmanuskonnoissa: tee toisille niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän. Uskonnollisissa yhteisöissä halutaan vaalia vieraanvaraisuutta toisiamme kohtaan ja välttää vastakkainasettelua. Uskontojen yhteinen rauhankävely on merkki uskontojen välisestä ystävyydestä ja halusta edistää rauhaa Suomessa ja maailmassa sotien ja polarisaation keskellä”, kuvailee USKOT-foorumin toiminnanjohtaja Katri Kuusikallio.

Kaikki ovat tervetulleita rauhankävelylle uskonnosta tai katsomuksesta riippumatta. Kävelyt järjestää uskontojen yhteistyöjärjestö USKOT-foorumi. Lisätietoja kävelyistä USKOT-foorumin nettisivuilla.

(Tuomiokirkkoseurakunta, seurakuntayhtymän viestintäpalvelut, PH)

Tue Oct 17 14:43:17 EEST 2023