Aktivistin ekoteologiaa Franciscus Assisilaisen jalanjäljissä Henrikinkirkossa 18.10.

Luonto on ihmiselle lähimmäinen siinä missä toiset ihmisetkin ja ihminen on vastuussa sen hyvinvoinnista. Kristinusko vaatii toimimaan ilmasto- ja ympäristökatastrofin estämiseksi. Fransiskaaniseen elämäntapaan sitoutunut Katri Kuusikallio kulkee Franciscus Assisilaisen jalanjäljissä Turun Henrikinkirkossa keskiviikkona 18.10.

Anglikaanipappi Bruce Driverin maalaus fransiskaanista. Kuvassa munkki syksyisen luonnon keskellä.

Anglikaanipappi Bruce Driverin maalaus fransiskaanista.

Kuusikallio on pappi ja uskontojen yhteistyön USKOT-foorumin toiminnanjohtaja. Hän on kolmannen sääntökunnan maallikkofransiskaani ja on ollut mukana Kristittyjen Elokapina -liikkeessä sen perustamisesta lähtien.

Kuuluminen isompaan kokonaisuuteen, sukupolvien ketjuun ja luomakuntaan on monille inspiraation lähde, joka johtaa tekoihin kuten ilmastoaktivismiin. Fransiskaania toimintaan inspiroi Jumalan hyvyys. Tarvitaan herättelyä, ettemme keskity vain itsekeskeisesti omaan sielunelämäämme. Tarvitaan myös luopumista saavutetuista aineellisista eduista.

- Tarvitsemme Franciscuksen esimerkin mukaista köyhyyttä. Se merkitsee suuntaa elämän yksinkertaistamiseksi. Saamme huolehtia itsestämme ja läheisitämme, mutta sen lisäksi suurella osalla meitä olisi antaa paljon enemmän omastamme ja itsestämme, Kuusikallio muistuttaa.

Ilta fransiskaanisesta ajattelusta ja elämäntavasta otsikolla ”Aktivistin ekoteologiaa” alkaa Henrikinkirkossa (Peltolantie 2, Turku) keskiviikkona 18.10. klo 18.30. Ilta on viimeinen osa viisiosaista Muutosten teologiaa -luentosarjaa. Ilta on myöhemmin kuunneltavissa tallenteena Soundcloudissa.

Luentosarjan järjestävät Turun Henrikinseurakunta ja Kirkko Turussa ja Kaarinassa / yhteiskunnallinen työ. Lisätietoa luentosarjasta löytyy verkosta www.turunseurakunnat.fi/muutostenteologiaa. Verkkosivuilla voi kuunnella julkaistuja audioita sarjan illoista.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 13.10.2023 MV)

Eetu Myllymäki
Eetu Myllymäki
yhteiskunnallisen työn pappi

Eetu Myllymäki on yhteiskunnallisen työn pappi. Eetu on keskittynyt kirkon seinien ulkopuolella tapahtuvaan työhön. Hän kohtaa ihmisiä mm. Meyerin Turun telakan työpaikkapappina, Turun seudun TST ry:n toiminnassa ja Sirkkalan päiväkeskuksessa. Eetuun voit olla yhteydessä, jos sinulla on vaikkapa jokin idea, joka liittyy pitkäaikaistyöttömien hyvinvointiin.

Työssä Eetua kiinnostaa erityisesti asunnottomuuteen ja asumisen onnistumiseen liittyvät asiat. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ympäristövastuuta Eetu edistää ymppäkerhossa, johon kuuluu ympäristöasioista kiinnostuneita kirkon jäseniä.

Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2023-10-13 10:33:00.0