Turun Asunnottomien yössä mielenilmaustapahtuma, terapiaa ja tilapäismajoitusta

Asunnottomien yötä vietetään jälleen YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä 17.10. Turussa Turun kauppatorilla klo 18–22. Tämän vuoden teemana on ”Kenelle kaupunki kuuluu?”

Asunnottomien yön piirroskuva, jossa ihminen lämmittelee nuotiolla.

Asunnottomien yön tapahtumia järjestetään eri puolilla Suomea. Asunnottomien yön kansalaisliike haluaa tänä vuonna herättää yhteiskunnallista keskustelua siitä, kenen ehdoilla julkista tilaa suunnitellaan, kenellä on oikeus näkyä kaupunkikuvassa, kenen tarpeisiin kaupunkitila vastaa ja onko julkinen tila kaikille yhdenvertainen ja kaikkien saavutettavissa.

- Tämän vuoden tapahtuma tuodaan Turun kauppatorille ja tietoisuuden lisääminen asunnottomuudesta saadaan tuotua jokaiselle kaupungin ytimeen. Osallisuuden kokemus antaa toivottavasti jokaiselle tunteen, että on tasavertainen lähimmäisensä kanssa, sanoo Virpi Lilja Pelastusarmeijan tuetun asumisen projektista.

Turun kauppatorilla järjestetään mielenilmaus asunnottomuutta vastaan tiistaina 17.10. klo 18–22. Tapahtumassa on tarjolla parturipalveluita, vaatejakoa, terveyteen liittävää ohjausta, ruokaa sekä hygieniatarvikkeita. Esiintymisestä vastaa laaja kattaus: Kaari, Ville Vesalainen duo, Juhani Mistola, Santeri The Shit, Tanssiteatteri ERI ja Circus Lounge. Asunnottomien yön jälkeen 18.10 on aamupalaa tarjolla Elokolossa klo 7-12, Yliopistonkatu 10.

Asunnottomien yönä Kirkko Turussa ja Kaarinassa tarjoaa asunnottomille mahdollisuuden viettää yön seurakuntatalo Aureliassa Aurakatu 18 klo 22-07. Yöpyjiä pyydetään saapumaan Aureliaan viimeistään klo 22. Yöpyjille on varattu patjoja ja peittoja. Paikkoja on rajoitetusti. Aureliassa myös jaetaan Partioaitan keräämiä talvitakkeja klo 18-21.30.

- Kirkot rakennuksina ja seurakunnat yhteisöinä ovat osa kaupunkia. Avaamalla Aurelian ovet asunnottomille yöpyjille haluamme osoittaa, että Kirkko Turussa ja Kaarinassa kuuluu myös heille. Asunnoton ihminen on tervetullut seurakuntaan riippumatta siitä, kuuluuko kirkkoon vai ei. Diakoniatyön palveluita asunnottomille on saatavilla ei vain Asunnottomien yönä vaan ympäri vuoden, kertoo diakoniatyöntekijä Mikael Hagelberg.

Kauppatorin tapahtuman ja Aurelian yöpymismahdollisuuden lisäksi Turun ortodoksisen seurakunnan seurakuntatalossa on tarjolla parturipalvelua sekä popup-terapiaa klo 18-20.

Asunnottomien yön ohjelmaa voi seurata myös etänä. Ohjelma lavalla striimataan Facebookissa profiilissa Diakoniaa Turussa ja Kaarinassa. Striimaus kutsuu jokaista tulemaan mukaan ja sytyttämään kynttilän, ledtuikun tai ulkotulen klo 19 ja jakamaan kuvia tulesta somessa hashtagilla #asunnottomienyö.

Tapahtumaa Turussa on ollut luomassa ja kokoamassa laaja verkosto toimijoita. Lisätietoja Asunnottomien yön toteuttamisesta eri puolilla Suomea saa osoitteesta asunnottomienyo.fi.

Asunnottomien yön tiedote Pelastusarmeijasta 6.10.2023: Turun Asunnottomien yö 2023 ”Kenelle kaupunki kuuluu?” - ePressi

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 12.10.2023 MV)

Mikael Hagelberg
Mikael Hagelberg