Energiansäästön uusi aika – Energiansäästöviikolla jatketaan astetta alemmas

Valtakunnallinen Energiansäästöviikko 9.–15.10.2023 on alkanut. Energiansäästöviikko jatkaa viime talvena tutuksi tulleen Astetta alemmas -kampanjan asialla. On koittanut energiankäytön uusi aika. Myös Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä on tälläkin kertaa kampanjassa mukana.

Vihreällä taustalla teksti Energiankäytön uusi aika.

Viime lämmityskaudella valtakunnallisessa Astetta alemmas -kampanjassa yli 800 yhteisöä levitti suomalaisille viestiä energiansäästötoimien tärkeydestä. Vaikeassa energiatilanteessa suomalaiset osoittivat sisua ja säästivät noin neljä terawattituntia sähköä. Energiansäästö oli valtakunnallisesti -10%, kerrotaan Motivasta. Motiva on Energiansäästöviikko-kampanjan järjestäjä.

Saman verran sähkönkulutuksessa säästettiin yhteisvoimin myös Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä viime lämmityskauden aikana. Ajanjaksolla 1.10.-30.4. seurakuntayhtymän sähkön kulutus oli noin 10 % pienempi ja kaukolämmön kulutus 4,7 % pienempi kuin edellisenä vuonna samaan aikaan.

Tänä vuonna Energiansäästöviikolla muistutellaan, että joka kodin ja organisaation pienet ja nopeavaikutteiset energiateot ovat yhä tärkeitä, ja niiden tulisikin olla jokaisen pysyviä toimintamalleja.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä muistutellaan Energiansäästöviikolla jo viime vuonna tutuiksi tulleista Astetta alemmas -tavoitteista. Osaan tavoitteista voi jokainen seurakuntien tilojen käyttäjä vaikuttaa.

1. Sammuta valot ja laitteet tiloista, joissa ei oleskella.
  2. Huolehdi, että ovet ja tuuletusikkunat eivät ole turhaan auki.
  3. Vältä turhaa vedenkulutusta ja pese kädet astetta viileämmällä.
  4. Pidä huolta, ettei huonelämpötila turhaan nouse yli +20 asteen (kirkoissa +18).
  5. Ilmoita viipymättä korjaus- ja tiivistystarpeista.

Kiitos kun olet mukana! Lue lisää energiansäästöstä astettaalemmas.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tiesithän muuten, että Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2029 mennessä?

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 9.10.2023 MV)

Mon Oct 09 20:01:00 EEST 2023