Ensimmäisen virsikirjan virret esitetään Tuomiokirkossa lauantaina

Ensimmäisen protestanttisen virsikirjan ilmestymisestä tulee kuluneeksi 500 vuotta. Virret esitetään iltaehtoollisen yhteydessä tulevana lauantaina 14.10. klo 18 Tuomiokirkossa. Voit seurata tapahtuman myös verkossa osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi

Turun tuomiokirkon alttari, etualalla virsitaulu.

Vanhimmat protestanttiset virret esitetään Tuomiokirkossa ensi lauantaina. Kuva Jussi Vierimaa.

Kahdeksan virren kirjaksi nimetty laitos syntyi loppuvuonna 1523 ja painettiin seuraavana vuonna. Kirjan virret ovat reformaatioajan varhaisimpia virsiä, ja kolme niistä on päätynyt myös nykyiseen virsikirjaan. Osaa virsistä ei ole esitetty Suomessa koskaan aikaisemmin, ja mukana on myös harvinainen 19 säkeistön virsi.

Kuninkaantien muusikot esittää virsikirjan kaikki virret Turun tuomiokirkossa pidettävällä iltaehtoollisella lauantaina 14. lokakuuta. Virret johtaa gregorianiikan ja liturgisen vokaalimusiikin asiantuntija, musiikin tohtori Jorma Hannikainen. Iltaehtoollisen liturgi on Turun tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra, tuomiorovasti Aulikki Mäkinen.

Martti Lutherille virsilaulu oli tärkeä tapa päästä lähemmäs Jumalaa, ja kansankielisessä jumalanpalveluksessa sen merkitys vain korostui. Lutherin ansiosta seurakuntavirsistä tuli jumalanpalvelusmusiikin päämuoto. Reformaation eli uskonpuhdistuksen aika olikin protestanttisten virsien ja virsilaulun syntyaikaa.

Iltaehtoollisen ehtoollisleipä on gluteenitonta ja viini alkoholitonta. Messu on katsottavissa myös verkossa osoitteessa www.virtuaalikirkko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuninkaantien muusikot
Jorma Hannikainen johtaa
Turun tuomiokirkko