Eläinten päivänä eläinteologiasta Henrikissä

Teologian maisteri, kuvataiteilija ja eläinoikeusaktivisti Limppu Witick esittää kansainvälisenä Eläinten päivänä 4.10. eläinteologisen puheenvuoron. Limppu Witick on tuoreen Suojele luotujasi – huokauksia eläinten puolesta –rukouskirjan toinen tekijä.

Muutosten teologiaa teemakuva, jossa kameran linssin läpi näkyy risti maisemassa.

Rukouskirja ottaa kantaa myötätuntoisemman sydämen ja oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Luennolla Limppu Witick kysyy, miksi kirkossa puhutaan niin vähän eläimistä ja eläinten hyvinvoinnista.

Kansainvälistä Eläinten päivää on 1930-luvun alusta vietetty 4.10., joka on samalla Pyhän Fransiskus Assisilaisen muistopäivä. Fransiskus Assisilainen antaa esimerkin kaikkien luotujen kohtaamisesta tasaveroisina. Limppu Witickin eläinteologinen puheenvuoro kuullaan Turun Henrikinkirkossa (Peltolantie 2) keskiviikkona 4.10. klo 18.30.

Luento on osa syyskuussa alkanutta Muutosten teologiaa -luentosarjaa, jossa pyritään avaamaan uusia näkökulmia kristinuskoon ja raamatuntulkintaan.

Luentosarjaa jatkaa feministiteologisia suuntauksia tutkinut TM Aino Vihonen otsikolla Tasa-arvoinen kristinusko? Henrikinkirkossa keskiviikkona 11.10. klo 18.30. Kristittyjen Elokapina -liikkeen näkökulman ekoteologiaan tuo pappi ja kolmannen sääntökunnan fransiskaani Katri Kuusikallio päätösluennolla 18.10. klo 18.30. Kuusikallio avaa kristittyjen ympäristö- ja ilmastoaktivismin perusteita fransiskaanisen elämäntavan näkökulmasta. Se kutsuu elämään yksinkertaisesti ja tasavertaisuuden hengessä kaikkia ihmisiä ja koko luomakuntaa kohtaan.

”Kristinusko on lähtökohdiltaan vallankumouksellista. Syntyaikoinaan se ravisteli totuttuja tapoja ja asenteita. Se mahdollisti uudenlaisen tavan lähestyä Jumalaa ja elää Jumalan yhteydessä. Se pyrki tasa-arvoistamaan ihmisten väliset suhteet. Tämäntapaista ajattelua ja toimintatapaa tarvitaan edelleen, oli kyse sitten ihmisistä tai ihmisen suhteesta luomakuntaan”, toteaa luentosarjaa järjestänyt Henrikinseurakunnan kappalainen Anna-Kaisa Kallio.

Luennot ovat jälkikäteen kuunneltavissa myös podcasteina Soundcloudissa Kirkko Turussa ja Kaarinassa -profiilissa. Luentosarjan järjestävät Turun Henrikinseurakunta ja Kirkko Turussa ja Kaarinassa / yhteiskunnallinen työ.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 28.9.2023  MV)

Eetu Myllymäki
Eetu Myllymäki
yhteiskunnallisen työn pappi

Eetu Myllymäki on yhteiskunnallisen työn pappi. Eetu on keskittynyt kirkon seinien ulkopuolella tapahtuvaan työhön. Hän kohtaa ihmisiä mm. Meyerin Turun telakan työpaikkapappina, Turun seudun TST ry:n toiminnassa ja Sirkkalan päiväkeskuksessa. Eetuun voit olla yhteydessä, jos sinulla on vaikkapa jokin idea, joka liittyy pitkäaikaistyöttömien hyvinvointiin.

Työssä Eetua kiinnostaa erityisesti asunnottomuuteen ja asumisen onnistumiseen liittyvät asiat. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ympäristövastuuta Eetu edistää ymppäkerhossa, johon kuuluu ympäristöasioista kiinnostuneita kirkon jäseniä.

Thu Sep 28 15:57:00 EEST 2023