Piispantarkastus Henrikinseurakunnassa 28.9. – 1.10.2023

Arkkipiispa Tapio Luoma toimittaa piispantarkastuksen Henrikinseurakunnassa Turussa tällä viikolla. Seurakuntalaisia kutsutaan torstai-illan 28.9. klo 18 iltakirkkoon ja Mikkelinpäivän 1.10. klo 11 messuun ja kirkkokahveille Henrikinkirkkoon, Peltolantie 2.

Kirkkosali, paljon väkeä, juhlamessu.

Kirkkoherra Pauliina Uhinki-Suominen asetettiin virkaan huhtikuussa 2022 Henrikinkirkossa. Kuva Timo Jakonen

Torstaista sunnuntaihin kestävä piispantarkastus sisältää tutustumista seurakunnan alueeseen ja toimijoihin sekä keskusteluja ja tulevaisuuteen tähtäävää työskentelyä työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kanssa.
Torstaina 28.9. arkkipiispa seurueineen vierailee Haritun päiväkodissa ja palvelutalo Sagassa.

Seurakuntalaisia kutsutaan sekä iltakirkkoon Henrikinkirkossa torstaina 28.9. klo 18 että Mikkelinpäivän piispanmessuun 1.10. klo 11 ja messun jälkeen kirkkokahveille.

Mikkelinpäivän jumalanpalveluksessa 1.10. klo 11 ovat palvelemassa liturgina arkkipiispa Tapio Luoma ja avustavina pappeina Pauliina Uhinki-Suominen ja Peter Eriksson. Musiikista vastaavat lapsikuoro, Henrik's Singers sekä Henrikinseurakunnan kirkkomuusikot.

Piispa vierailee säännöllisin väliajoin seurakunnissa toimittamassa piispantarkastuksen. Arkkipiispan kaitsenta-aluetta ovat arkkihiippakunnan Turun ja Kaarinan yhdeksän seurakuntaa. Åbo svenska församling kuuluu Porvoon hiippakuntaan. Ensi vuonna piispantarkastus toimitetaan Turun Katariinanseurakunnassa.

Piispantarkastuksen yhteydessä piispa neuvottelee seurakunnan työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kanssa sekä tapaa seurakuntalaisia. Neuvottelussa käsitellään seurakunnan toiminnan painopisteitä, työn kehittämistä sekä hallintoa ja taloutta. Piispantarkastusta varten seurakunta laatii kertomuksen, jossa on tietoa seurakunnan toiminnasta ja taloudesta. Hallinnon ja talouden tarkastus on piispantarkastuksen osa. Se kattaa seurakunnan kirkonkirjat, arkiston, hallinnon, omaisuuden ja rahastot. Piispantarkastuksessa piispaa avustavat yleensä pappisasessori, lääninrovasti ja notaari.

Eteläisessä Turussa sijaitsevassa Henrikinseurakunnassa on 13 400 jäsentä ja 22 työntekijää. Heistä suntiot ja vahtimestarit kuuluvat hallinnollisesti kiinteistöpalvelujen alaisuuteen.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 26.9.2023 / PH)

Tue Sep 26 14:55:14 EEST 2023