Kalmin viljelyä, roskakävelyä ja vaatekierrätystä nuorille Kestävän kehityksen viikolla

Kestävän kehityksen viikko 25.9.-1.10.2023 vie Turussa 1700-luvun viljelyolosuhteisiin, Roska päivässä -pyhiinvaellukselle ja Karderoopin nuorten vaatekierrätystapahtumaan.

Pehr Kalmin muistoistutusta. Taustalla poutataivas. Kuva Timo Jakonen.

Pehr Kalmin muistoistutus kesällä. Kuva Timo Jakonen.

Vaateapu Karderoopissa (Kaarlentie 2) on nuorille vaatekierrätysiltapäivä maanantaina 25.9. klo 15-17. Nuoret voivat tulla tutustumaan Karderoopin poistovalikoimaan sekä tuoda tullessaan omia kierrätettäviä vaatteitaan apua tarvitseville. Karderoopissa on myös mahdollisuus kierrätysmateriaaliaskarteluun.

Pyhiinvaelluskeskus järjestää pyhiinvaelluksen, jossa keskiössä on roskien kerääminen. Tiistaina 26.9. Roska päivässä -pyhiinvaelluksella Aurajoen lähiympäristössä mukana kulkevat luomakunnan kunnioittamisen teemat sekä roskien keräys. Matkaan lähdetään klo 18 Turun tuomiokirkon portailta ja palataan samaan paikkaan klo 19.30. Vaelluksen ajaksi osallistujille lainataan roskapihtejä, roskapusseja sekä suojakäsineitä. Mukana myös roskavaikuttajana tutuksi tullut Eino Oinio Roskapäivä -Instagram-tililtä. Eino kertoo vaelluksella luonnon roskaantumisesta ja antaa vinkkejä siihen, miten yksikin ihminen voi olla esimerkkinä muille ympäristön pitämisessä siistinä.

Pehr Kalm -seura kertoo viljelystä 1700-luvun sääolosuhteissa Maarian pappilalla (Sorolaisenkatu 4) perjantaina 29.9. klo 14-15. 1700-luvun lopun viljelykasveista ja niiden menestymisestä haastavissa sääolosuhteissa Maariassa kerrotaan Pehr Kalmin päiväkirjojen ja muistoistutuksen pohjalta. Viljelykasvien esittely tapahtuu Maarian pappilan puutarhassa ja tapahtumassa tehdään myös kierros Pehr Kalm -huoneessa. Tapahtuman järjestää Maarian pappilassa toimiva Pehr Kalm -seura turunseurakunnat.fi/pehrkalm

Kestävän kehityksen viikolla maaseutu haastaa muun muassa yhdistyksiä, kuntia ja yrityksiä tuomaan esiin kestävän elämäntavan innovaatioita ja käytännön tekoja. Lisätietoja saa osoitteesta kestavankehityksenviikko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Tapahtumaviikon taustalla on Kestävän kehityksen viikko – maaseutu edelläkävijänä -verkosto.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 21.9.2023 MV)

Thu Sep 21 12:37:00 EEST 2023