Kirkko puhuu kirjamessuilla yhteiskunnasta, ympäristöstä ja pyhyydestä

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on mukana 29.9.–1.10. järjestettävillä Turun kirjamessuilla. Kirkko on mukana paitsi messulavojen ohjelmassa myös messuosastoilla Turun ja Kaarinan seurakuntien pisteellä sekä Pyhiinvaellus Suomen -pisteellä.

Siksten Korkman.

Taloustieteilijä Siksten Korkman ja arkkipiispa Tapio Luoma keskustelevat Turun kirjamessuilla lauantaina. Kuva: Marek Sabogal

Kirkon messuohjelmassa on luvassa mielenkiintoisia helmiä. Perjantaina 29.9. klo 13 Puisto-lavalle nousevat toimittaja, kirjailija Juha Kauppinen, taitelija, teologi, eläinaktivisti Limppu Witick ja kirjailija Hanna Niittymäki keskustelemaan ekokriisistä ja toivosta. He pohtivat, mistä kaiken kriisiksikin luonnehditun ympäristökriisin keskellä kajastaa toivoa ja miten voimme tarttua tuohon toivoon. Millaista toimintaa tarvitaan ja mitä me voimme tehdä? Juontajana keskustelussa on pyhiinvaellustoiminnan projektipäällikkö Annastiina Papinaho.

Lauantaina 30.9. klo 13 messukeskuksen auditoriossa taloustieteilijä Sixten Korkman ja arkkipiispa Tapio Luoma hahmottelevat suomalaisen hyvinvointivaltion juuria ja tulevaisuuden kestävää yhteiskuntaa. Suomen tulevaisuus – talous, kristinusko ja humanismi -otsikolla käytävässä keskustelussa pohditaan, mitä tekemistä markkinataloudella ja kristinuskolla on toistensa kanssa sekä miten valistus ja uskonpuhdistus liittyvät aikamme talouskeskusteluun. Keskustelua johdattelee media-ammattilainen, työelämäprofessori Riitta Monto.

Sunnuntaiaamupäivällä 1.10. klo 11.30 Jukola-tilassa kokoonnutaan viettämään Rauhan ja toivon seuroja, joissa kuullaan puheita sekä lauletaan yhdessä Siionin virsiä. Puhujina herännäisyyden seuraperinteestä ammentavassa tilaisuudessa kuullaan Oulun tuomiokirkkoseurakunnan tuomiorovasti Satu Saarista ja kirjailija Iida Raumaa. Musiikista vastaavat muusikko Jaakko Löytty ja kirjailija-sanoittaja Kaija Pispa. Juontajina toimivat Turun kristillisen opiston toimitusjohtaja Jukka Hautala ja Turun kirjamessujen emeritus ohjelmapäällikkö Kari J. Kettula.

Sunnuntai-iltapäivän puolella klo 12.30 auditorion lavan ottavat haltuunsa näyttelijä, kirjailija Hannu-Pekka Björkman ja piispa Mari Leppänen. Björkman ja Leppänen puhuvat kauneuden ja pyhyyden etsimisestä ja löytämisestä omassa elämässään. Haastattelijana keskustelussa on pastori, tietokirjailija Kaisa Kariranta

Lavaohjelman järjestää arkkihiippakunnan kirjamessutyöryhmä.

Kirkon messuosastoilla keskiössä ympäristö ja pyhiinvaellus

Turun ja Kaarinan seurakuntien kirjamessuosaston (B28) teemana on tänä vuonna ”luomakunta”. Osastolla voi paitsi tavata seurakuntien työntekijöitä myös tutustua seurakuntien tekemään ympäristötyöhön. Esillä ovat esimerkiksi seurakuntayhtymän hiilineutraaliustavoite sekä jo tehdyt ympäristötoimet. Osastolta löytyy ympäristöpuu, johon kerätään messuvieraiden omia ympäristötekoja. Lapset voivat ripustaa ympäristöpuuhun osastolla värittämiään metsän eläimiä. Perjantaina 29.9. klo 13–16 osastolla on esittelyssä seurakuntayhtymän varhaiskasvatuksen palkittu Sammaltassun luontotoiminta. Pisteellä on myynnissä kirjallisuutta ja pyhiinvaellustuotteita.

Pyhiinvaellus Suomen osastolla (B27) puolestaan pääsee tutustumaan pyhiinvaeltamiseen ja voi muun muassa vaeltaa Aurajoen ja Olavin merireitin pyhiinvaelluspolkuja VR-lasien avulla.

Osa kirkon kirjamessuohjelman keskustelijoista on keskustelunsa jälkeen tavattavissa kirkon osastoilla. Tavattavissa ovat Sixten Korkman, Tapio Luoma, Riitta Monto, Mari Leppänen, Hannu-Pekka Björkman, Juha Kauppinen, Limppu Witick ja Satu Saarinen.

Kirkon messuosastot löytyvät Messukeskuksen B-hallista ravintolan kulmalta.

Kaupunkiohjelmassa syvennytään naisen luovuuteen

Kirjamessujen liittyen Turun tuomiokirkossa järjestetään perjantaina 29.9. klo 18.30 alkaen kulttuuri-ilta, jossa pohditaan naisten aseman ja taiteellisen luovuuden hiertymäkohtia 1800-luvulta nykypäivään. Kirjailija Ann-Christin Antell ja tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström porautuvat aiheeseen kirjallisuuden ja tanssin kautta.

Illassa kuullaan Antellin puheenvuoro historiallisten naisten luovuudesta sekä siitä, millaisia ongelmia he aikanaan kohtasivat luomistyössään. Louhensalo-Lindström puolestaan esittää lyhennelmän soolotanssiteoksesta ”Minä Birgitta? – kohtauksia erään naisen pyhästä elämästä” sekä Pysäytetyt hetket -tanssisoolon ensiesityksen.

Kirkko kirjamessuilla:

Messukeskuksessa:

pe 29.9. klo 13–13.30 Ekokriisi ja toivo, Puisto-lava. Toimittaja, kirjailija Juha Kauppinen, taiteilija, teologi, eläinaktivisti Limppu Witick, kirjailija Hanna Niittymäki. Juontajana pyhiinvaellustoiminnan projektipäällikkö Annastiina Papinaho.

la 30.9. klo 13–13.30 Suomen tulevaisuus - talous, kristinusko, humanismi, auditorio. Taloustieteilijä Sixten Korkman, arkkipiispa Tapio Luoma. Juontajana media-ammattilainen ja työelämäprofessori Riitta Monto.

su 1.10. klo 11.30–12.22 Rauhan ja toivon seurat, Jukola. Tuomiorovasti Satu Saarinen, kirjailija Iida Rauma, muusikko Jaakko Löytty ja kirjailija, sanoittaja Kaija Pispa. Juontajina toimitusjohtaja Jukka Hautala ja emer. ohjelmapäällikkö Kari J. Kettula.

su 1.10. klo 12.30–13 Kauneus, pyhyys, elämä, auditorio. Näyttelijä, kirjailija Hannu-Pekka Björkman ja piispa Mari Leppänen. Haastattelijana pastori, tietokirjailija Kaisa Kariranta.

Turun tuomiokirkossa:

Pe 29.9. klo 18.30 Historialliset naiset ja luovuus -ilta. Tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström ja kirjailija Ann-Christin Antell. Vapaa pääsy, käsiohjelma 10 €.

Kirkon messuosastot:

Turun ja Kaarinan seurakunnat, osasto B28. Tule tutustumaan seurakuntien ympäristötyöhön!
Pyhiinvaellus suomi, osasto B27. Tule tutustumaan pyhiinvaellustoimintaan!

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 19.9.2023 / AH, päiv. 26.9.2023)

Mon Sep 18 11:19:00 EEST 2023