Peace United kokoaa Kaarinan koululaisia rauhanpäivän jalkapallopeliin

YK:n kansainvälisenä rauhanpäivänä 21.9.2023 pelataan Kaarinassa Peace United -jalkapalloturnaus. Peliin on kutsuttu kaikkia lähialueen kouluja ja mukana pelissä ovat Piispanlähteen, Valkeavuoren ja Piikkiön yläkoululaiset, ensisijaisesti kasiluokkalaiset. Peli ei ole koulujen välinen ottelu vaan ystävyysturnaus.

Peace United logo mustalla pohjalla. Logo jalkapallo ja verkko sekä teksti Peace United.

Peace United on Kirkon Ulkomaanavun rauhankampanja, jossa on pelattu rauhan puolesta eri puolilla Suomea vuodesta 2015. Jalkapallo yhdistää ihmisiä ympäri maailman ja luo yhdessä tekemisen iloa. Se on kieli, jota kaikki ymmärtävät kulttuurieroista ja erilaisuudesta huolimatta.

Kaarinan turnaus pelataan PuuhaAreenalla klo 9.15-11.30. Pelin suojelijana toimii piispa Mari Leppänen, joka lähettää kouluille videotervehdyksensä ennen peliä. Peace United -peli toteutetaan yhteistyössä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän yhteisen kasvatuksen, Kaarinan Poikien (KaaPo), NMKY:n Yö koriksen, Piikkiön ja Kaarinan seurakuntien sekä Elovenan kanssa.

Joukkueet sekoitetaan ja yhdessä yhteen hiileen puhaltaminen on joukkueiden voittoa tärkeämpi tavoite. Yhteinen tavoite ja peli yhdistää. Ottelussa palkitaan FairPlay-henkisesti neljä rauhan rakentajaa tai tsempparia. Ottelun pääpaino on pelaajien kokemuksissa ja heidän kanssaan käydyssä rauhan päivän ennakkoinfoissa.

Rauhan teema on ajankohtainen ja tärkeä. Peli on yksi Kirkon Ulkomaanavun luomista rauhankasvatus- menetelmistä. Tapahtuma ei ole kuitenkaan uskonnollinen tilaisuus vaan on kasvun ja hyvinvoinnin tukemista.
Kentän reunalle saa halutessaan tulla, mutta katsomoa ei ole.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 17.9.2023

Sun Sep 17 15:40:00 EEST 2023