Turun päivänä tutustutaan Raunistulan mielenkiintoiseen historiaan

Perinteistä Turun päivää vietetään jälleen sunnuntaina 17.9. ja kaupunki täyttyy erilaisista tapahtumista. Myös seurakunnat ovat mukana järjestämässä omia tilaisuuksiaan. Luvassa on niin messuja, musiikkia, Meren juhlaa, kaupunginosahistoriaa kuin taidenäyttelyäkin.

Näkymä Turun yli illalla Turun tuomiokirkon tornista kuvattuna. Kuva Mikael Grönroos

Päivä alkaa kello 10 Turun tuomiokirkossa Turun päivän juhlamessulla, jossa kuulijoita muistutetaan kiitollisuudesta. Musiikkiosuuksissa avustavat TFO:n muusikot Matti Koponen (viulu) ja Päivi Severeide (harppu).

Syyskuun kolmas sunnuntai on paitsi Turun päivä myös Merisunnuntai – Sea Sunday. Sen merkeissä Mikaelinseurakunnassa vietetään hyvän tuulen tapahtumaa, Meren juhlaa. Kello 11 Mikaelinkirkossa alkavassa messussa mukana on Merimieskirkon edustajia. Messun jälkeen klo 12.30 nautitaan kirkkokahvit Mikaelin seurakuntakodilla (Puistokatu 13). Tilaisuudessa esiintyy Turun naispoliisilaulajat ja kuullaan ajankohtaiset terveiset Merimieskirkosta.

Taiteen ystäviä kutsutaan Kaisu Koiviston taidenäyttelyn avajaisiin Tuomiokirkkoon kello 18.30-20.00. Kultapallo-näyttely on tutkielma ajasta ja materiaaleista. Kansallispyhäkön vaiheikas historia ja nykyisyys kohtaavat Koiviston piirustukset ja esineteokset, jotka ovat esillä Pyhän Johanneksen kappelissa lokakuun loppuun saakka.

Martinkirkossa sukelletaan islantilaisen musiikin maailmaan kello 18 alkavassa kamarikuoro Key Ensemblen konsertissa, jota johtaa Jutta Seppinen. Konsertin pääteema punoutuu islantilaisen musiikin luontosuhteen ympärille. Miten Islannin upea ja karu visuaalinen kauneus näyttäytyy musiikissa? Mikä on selkeästi tunnistettavan islantilaisen sävelkielen lähde? Konsertti on Turun päivän kunniaksi maksuton.

Turun päivänä lähdetään myös Nojatuolimatkalle Raunistulaan, josta seurakuntien toimitalolla (Eerikinkatu 3) on kertomassa auktorisoitu matkailuopas ja Raunistulassa itsekin asuva Jouni Elomaa. Tilaisuudessa kuullaan mm. teollisuuden myötä syntyneen yhdyskunnan synnystä, alueen poliittisesta aktiivisuudesta ja Raunistulassa vaikuttaneista kuuluisista henkilöistä.

- Raunistulalla on myös aivan erityinen paikka suomalaisen näyttämö- ja elokuvataiteen historiassa, Elomaa paljastaa.

- Turku ei ole vain keskusta ja kanonisoidut matkailukohteet. Toivon osallistujien voivan laajentaa Turku-kuvaansa sopivasti kaupungin nimikkopäivänä.

Kello 18.00-19.30 kestävän tilaisuuden väliajalla nautitaan kahvia ja pullaa Yhteisvastuun hyväksi.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 6.9.2023

Kuva Turun tuomiokirkon tornin takaa Mikael Grönroos