Seurakuntayhtymä mukaan Turun ilmastojoukkueeseen

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä on liittynyt mukaan Turun kaupungin ilmastojoukkueeseen tekemään Turusta hiilineutraalia vuoteen 2029 mennessä yhdessä yli 90 yrityksen ja yhteisön kanssa.

Logossa teksti Ilmastojoukkue Turku 2029

Ilmastojoukkue on alueen yrityksille ja yhteisöille suunnattu verkosto, joka tarjoaa tukea ilmastotyön tekemiseen. Ilmastonmuutoksen torjuminen ja hiilineutraalius vuonna 2029 on yksi seurakuntayhtymän strategian viidestä painopisteestä.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ilmastotyön keskiössä ovat energiatoimet. Seurakuntayhtymä käyttää jo uusiutuvaa energiaa, öljylämmitys on korvattu maalämmöllä tai kaukolämmöllä, on rakennettu lämmön talteenottojärjestelmiä, työkoneissa käytetään uusiutuvaa HVO dieseliä ja krematorion lämmittämiseen käytetään uusiutuvaa polttoöljyä.

Työntekijöitä ja seurakuntalaisia kannustetaan ilmastotyöhön ja luontosuhteen vaalimiseen sekä toiminnassa että viestinnän keinoin. Luontosuhdetta vahvistetaan erityisesti varhaiskasvatuksessa.

Seurakuntayhtymän ympäristöohjelman 2023–2027 yhtenä tavoitteena on luonnon monimuotoisuuden lisääminen. Biodiversiteetti huomioidaan muun muassa hautausmaiden ja kiinteistöjen ulkoalueiden hoidossa.

Merkittävä askel kohti hiilineutraalia seurakuntayhtymää vuonna 2029 on parhaillaan tehtävä hiilijalanjäljen laskenta. Yhtymän hiilijalanjälki lasketaan Helsingin yliopiston opinnäytetyönä ja työ on valmistumassa loppuvuodesta. Tätä laskentamallia yhtymä voi käyttää myös jatkossa tarkistaakseen kulloisenkin tilanteensa hiilijalanjälkensä osalta. Samalla seurakuntayhtymälle hahmotellaan polut hiilineutraaliuden toteutumiseksi.

Ympäristötyötä seurakuntayhtymässä on tehty jo parikymmentä vuotta. Ensimmäisen Kirkon ympäristödiplominsa yhtymä sai vuonna 2003 ja se on parhaillaan hakemassa viidettä diplomiaan. Kirkon ympäristödiplomi on seurakuntien toimintaan sovellettu ympäristöasioiden hallintajärjestelmä.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 30.8.2023

Wed Aug 30 14:59:00 EEST 2023