Tuomiokirkossa pohditaan Pyhän Birgitan vaikutusta keskiajalla

Ruotsin kansallispyhimyksen Pyhän Birgitan (1303-1373) kuolemasta tulee tänä vuonna kuluneeksi 650 vuotta. Tähän liittyen birgitanpäivän aattona, perjantaina 6.10. klo 14-17 Turun tuomiokirkossa pidetään seminaari, jossa pohditaan Pyhän Birgitan vaikutusta Suomessa myöhäiskeskiajalla.

Birgitta Birgerintytär oli ruotsalainen aatelisnainen ja mystikko, joka on tunnettu näyistään ja perustamastaan luostarijärjestöstä.

Pyhä Birgitta oli Suomessakin suosittu pyhimys. Naantalin birgittalaisluostarin perustamispäätös tehtiin jo vuonna 1438. Kirkkoja Pyhälle Birgitalle on rakennettu mm. Lopelle, Vihtiin ja Halikkoon. Pyhän Birgitan kultti oli elinvoimainen vielä reformaation jälkeenkin, ja sen kaikuja on jäljellä edelleen. Esimerkiksi lasten loru ”Lennä lennä leppäkerttu ison kiven juureen” on todellisuudessa rukous Pyhälle Birgitalle. (Leppäkertun virallinen nimi on leppäpirkko.) Tänään Birgitan värikäs tarina elää erilaisissa kulttuurituotteissa, kirjojen sivuilla, tanssiteoksissa ja oopperassa. Turussa birgittalaisuuden monisatavuotinen historia on erityisen näkyvää birgittalaissisarten ja heidän konventtinsa läsnäolon kautta.

Seminaarin teemana onkin tutkailla, millaisia vaikutuksia Pyhän Birgitan kultilla oli myöhäiskeskiajalla. Tutkijat Elina Räsänen, Hilkka-Liisa Vuori, Sari Katajala-Peltomaa, Sofia Lahti ja Anna-Stina Hägglund pitävät luentoja reliikeistä, pyhiinvaelluksista, lahjoituksista, taiteesta ja musiikista Pyhän Birgitan ja hänen luostarijärjestönsä näkökulmasta. Seminaari lähetetään suorana myös verkossa. Sitä voi seurata osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.

Yleisöseminaarin järjestävät yhteistyössä Eletty usko keskiajan Suomessa -projekti (Tampereen yliopisto/SLS), Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies (TUCEMEMS) ja Turun tuomiokirkkoseurakunta. Seminaari on avoin kaikille kiinnostuneille.

Osana seminaaria järjestetään lauantaina 7.10. myös juhlavuoden pyhiinvaellus ”Pyhän Birgitan jalanjäljissä” Turun tuomiokirkolta Naantaliin. Osallistujamäärä on rajattu, mutta vapaita paikkoja vaellukselle voi tiedustella Pyhiinvaelluskeskuksen Annastiina Papinaholta, annastiina.papinaho@evl.fi.

Pyhä Birgitta -seminaari Turun tuomiokirkossa perjantaina 6.10. klo 14-17. Vapaa pääsy. Katsottavissa myös verkossa: virtuaalikirkko.fi

Seminaarin ohjelma:

Klo 14.00 Avaussanat: Tuomas Vaura (Turun Tuomiokirkkoseurakunta)
Klo 14.05-13.25 Sofia Lahti (Helsingin Yliopisto) – ”Pyhän Birgitan reliikkejä Turussa ja Naantalissa”
Klo 14.30-14.50 Anna-Stina Hägglund (Tampereen Yliopisto) – ”Piispa Maunu Tavast ja lahjoitukset pyhälle Birgitalle”
Tauko
Klo 15.10-15.30 Elina Räsänen (Helsingin Yliopisto) – "Esineiden pitkä historia. Pyhää Birgittaa kuvaavat moniväriset puuveistokset Suomessa"
Klo 15.40-16.00 Sari Katajala-Peltomaa (Turun Yliopisto) – ”Ankara ja pitkä matka. Suomalaispyhiinvaeltajat Birgitan haudalla”
Kahvitauko
Klo 16.30 Hilkka-Liisa Vuori (Sibelius-Akatemia, Taideyliopisto) – ”Birgittalaissisarten lauluja Naantalin luostarista, laulutyöpaja”

Seminaarin puheenjohtaja: Marika Räsänen (Turun Yliopisto)

(Turun tuomiokirkkoseurakunnan viestintä 20.9.2023 / EKA)