Historialliset naiset ja luovuus

Kirjamessujen yhteydessä järjestetään Turun tuomiokirkossa perjantaina 29.9. klo 18.30 alkaen kulttuuri-ilta, jossa pohditaan naisten aseman ja taiteellisen luovuuden hiertymäkohtia 1800-luvulta nykypäivään. Kirjailija Ann-Christin Antell ja tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström porautuvat aiheeseen kirjallisuuden ja tanssin välinein.

Nainen tanssii Turun tuomiokirkon holvien alla. Taustalla näkyy kirkon alttaritaulu.

Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström tanssii Pysäytetyt hetket -tanssisoolon kantaesityksen Tuomiokirkossa. Kuva: Eeva-Kaisa Ahlamo

Illan avaa lyhennelmä Louhensalo-Lindströmin soolotanssiteoksesta ”Minä Birgitta? – kohtauksia erään naisen pyhästä elämästä”. Tässä Turun tuomiokirkon ja Kirjamessujen kulttuuri-iltaa varten koostetussa versiossa nähdään mm. kirjoituskohtaus, jossa Pyhä Birgitta on luomassa pyhiä tekstejään. Sen jälkeen kuullaan Antellin puheenvuoro historiallisten naisten luovuudesta sekä siitä, millaisia ongelmia he aikanaan luomistyössään kohtasivat. Lopuksi vuorossa on Pysäytetyt hetket -tanssisoolon kantaesitys. Pienoisteos koostuu kolmesta tarinasta, kolmesta pysäytetystä hetkestä, joiden keskiössä on tanssija, joka on sekä nainen että taiteilija. Se kertoo taiteen luomisesta sekä uuden luojana olemisesta, mutta myös pelosta ja luopumisesta.

Ann-Christin Antell on turkulainen kirjailija, arkeologi ja kirjastonhoitaja, joka on kirjoittanut Turkuun sijoittuvan historiallisen Puuvillatehdas-trilogian. Tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström (MA) taas on luonut kansainvälisen uran balettitanssijana ja koreografina. Turun Kirjamessujen tämän vuoden teemana on tanssi. Tilaisuuden järjestää Turun tuomiokirkkoseurakunta.
Historialliset naiset ja luovuus Turun tuomiokirkossa perjantaina 29.9. klo 18.30. Vapaa pääsy, käsiohjelma 10€

(Tuomiokirkkoseurakunnan viestintä 12.9.2023 / EKA)

Tue Sep 12 10:15:00 EEST 2023