Turun tuomiokirkon peruskorjauksen hankesuunnittelun pääsuunnittelijaksi arkkitehti Lassi Viitanen / Huvudprojektledare för projektplaneringen av Åbo domkyrkas renovering blir arkitekt Lassi Viitanen

Turun tuomiokirkon peruskorjauksen hankesuunnitteluvaiheen pääsuunnittelijaksi on valittu arkkitehti Lassi Viitanen arkkitehtitoimisto Noan Oy:stä. Peruskorjauksen rakennustoimikunta valitsi yksimielisesti Noan Oy:n ja Viitasen hankesuunnittelun arkkitehtitoimistoksi ja pääsuunnittelijaksi.

Turun tuomiokirkon kirkkosali alttarin suunnasta ovelle päin.

Kuva: Timo Jakonen

Peruskorjauksessa yhteistyökumppanina toimiva insinööritoimisto A-Insinöörit Oy ja seurakuntayhtymän kiinteistöpalvelut kävivät läpi yhteensä 12 määräaikaan mennessä jätettyä tarjousta, joista 11 täytti tarjouspyynnön vaatimukset. Tarjoukset pisteytettiin, ja vertailun perusteella valittiin eniten pisteitä saanut tarjous, jonka oli jättänyt arkkitehtitoimisto Noan Oy. Pääsuunnittelija vastaa peruskorjauksen hankesuunnittelun arkkitehtonisista ratkaisuista. Suunnittelun tueksi Tuomiokirkosta on jo teetetty sekä teologinen että rakennushistoriallinen selvitys.

- Tärkeintä oli nyt ajoissa saada valittua suunnittelija, jotta peruskorjaushankkeen hankesuunnitelmia saadaan laadittua toivottujen toiminnallisten muutosten tueksi, kertoo seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Seppo Kosola. Suunnittelu alkaakin saman tien, ja toiveissa on päästä katsomaan ensimmäisiä piirustuksia vuoden lopulla.

Peruskorjauksen urakoitsijat kilpailutetaan, kun rakennuslupa on saatu. Lopulliset suunnitelmat, Museoviraston lausunnot ja kustannusarviot ovat suunnitelmien mukaan valmiina vuonna 2025. Tämän hetken suunnitelmien mukaan työt toteutetaan vuosina 2026–28, mutta taloteknisiä uudistuksia, kuten sähköpääkeskusten uusimista, voidaan tehdä jo ensi vuonna. Tavoitteena on, että peruskorjaus on valmis adventtina 2028.

//

Arkitekt Lassi Viitanen från arkitektbyrå Noan Ab har valts till huvudprojektplanerare för projektplaneringsskedet av renoveringen av Åbo domkyrka. Renoveringens byggnadskommitté valde enhälligt Noan Ab till arkitektbyrå för projektplaneringen och Viitanen till huvudprojektplanerare.

A-insinöörit Ab, som fungerar som samarbetspartner i renoveringen, gick tillsammans med den kyrkliga samfällighetens fastighetstjänster igenom de sammanlagt 12 anbuden som lämnats inom utsatt tid, var av 11 uppfyllde kraven i anbudsbegäran. Anbuden poängsattes, och på basis av jämförelsen valdes arkitektbyrå Noan Ab:s anbud,  som hade fått mest poäng.   Huvudprojektplaneraren ansvarar för de arkitektoniska lösningarna i renoveringens projektplanering. Man har låtit göra både en teologisk och en byggnadshistorisk utredning av Domkyrkan som stöd för planeringen.

- Det viktigaste var nu att välja en planerare i ett tidigt skede, så att renoveringens  projektplaner kan utarbetas till stöd för de önskade funktionella förändringarna, berättar den kyrkliga samfällighetens fastighetschef Seppo Kosola. Planeringen börjar omgående, och förhoppningen är att få se de första ritningarna i slutet av året.

Konkurrensutsättningen av renoveringens entreprenörer  äger rum när bygglovet har utfärdats. De slutliga planerna, Museiverkets uttalanden och kostnadskalkylerna planeras vara färdiga år 2025. Enligt de nuvarande planerna förverkligas renoveringsarbetet åren 2026–2028, men hustekniska förnyelser, som förnyandet av huvudelcentralerna kan göras redan nästa år. Målet är att renoveringen ska vara färdig vid advent 2028.

(Seurakuntayhtymän viestintä 6.7.2023 / RK)

Thu Jul 06 11:04:00 EEST 2023