Niklas Winter & Henry Lowther, Eclectic Voices (UK): Graduale - Songs of the Spirit

Monipäinen orkesteri ja kuoro

Turun tuomiokirkko

Lontoolainen kuoro, trumpettilegenda ja kitaravirtuoosi esittävät Tuomiokirkon keskiaikaisia messukappaleita

Henry Lowther - trumpetti

Niklas Winter - kitara ja sovitukset

Eclectic Voices, kapellimestarina Scott Stroman

Liput 15€ (Ennakkomyynti Tuomiokirkon infossa alkaa pe 10.5.)

Konsertissa mennyt kohtaa nykyisyyden. Keskiajalla Turun tuomiokirkossa soi Graduale Aboense -messulaulukirjan musiikki. Nyt nuo samat sävelet palaavat satojen vuosien jälkeen, kun illan konsertissa kuullaan tuota keskiaikaista musiikkia Niklas Winterin uudelleensovittamana ja modernisoimana. Mukana on materiaalia myös kokoelmista Piae Cantiones sekä Missa et Officium Sancti Henrici. Konsertissa kuullaan myös Scott Stromanin kappaleita Songs of the Spirit albumilta. Henry Lowther soittaa trumpettia, Niklas Winter vastaa kitarasta ja sovituksista. Kuoroosuudet hoitaa Eclectic Voices Lontoosta Scott Stromanin johdolla. "The result is an entirely successful run of fourteen very different tracks that hang together to provide an overall aesthetic that is both meditative and swinging.” Phil Johnson on the Graduale album, London Jazz News, 2023 (UK)

Niklas Winter (s.1969) on turkulainen kitaristi ja säveltäjä. Hän aloitti opintonsa Turun konservatoriossa 80-luvun puolivälissä ja opiskeli myöhemmin Bostonissa Berklee College of Musicissa vuosina 1991-1995. Uransa muusikkona Winter aloitti tanskalais-suomalaisessa Scandinavian Jazz Quartet kokoonpanossa vuonna 1992.

Henry Lowther on brittiläisen musiikin legenda. Lowther on soittanut ykköstrumpettia mm. Gil Evansin sekä George Russelin big bandeissa. Hän on soittanut useimpien brittiläisten jazz- ja poporkestereiden kanssa aina 60-luvulta lähtien, mm. Paul McCartneyn, George Harrisonin, Elton Johnin, Van Morrisonin sekä Charlie Wattsin kanssa. Lowther esiintyi myös Woodstockissa vuonna 1969. Hän on yksi Englannin eniten äänitteitä tehneistä muusikoista kautta aikojen.

Scott Stroman on yhdysvaltalainen jo yli 20 vuotta Lontoossa asunut kapellimestari, säveltäjä ja pedagogi. Hän toimii London Jazz Orchestran kapellimestarina sekä Highbury Operan Teatherin taiteellisena johtajana ja toimii myös professorina Guildhall School of Music and Dramassa. Stroman on työskennellyt mm. Phil Collinsin, Youssou N’Dourin, Billy Cobhamin, Randy Breckerin, Dizzy Gillespien sekä Kenny Wheelerin kanssa. 2018 Stromanille myönnettiin BASCA palkinto.

Eclectic Voices on Lontoosta kotoisin oleva 1991 perustettu rajoja rikkova kuoro. Kuoro on esiintynyt mm. Lontoon Filharmonisen orkesterin kanssa ja lukuisia kertoja Lontoon Jazz festivaalissa.

Tuomiokirkkoseurakunta