Johann Steuerlein: Johannes-passio, hiljaisen viikon jumalanpalvelus

ke 27.3. klo 19.00
Maalaus nuoren miehen kasvoista

Turun tuomiokirkko

Kuninkaantien muusikot esittää yhden varhaisimmista passioista iltajumalanpalveluksen yhteydessä

Turun tuomiokirkossa kuullaan keskiviikkona 27.3.2024 passioharvinaisuus lähes 450 vuoden takaa, kun Kuninkaantien muusikot esittää saksalaisen Johann Steuerleinin harvinaisen Johannes-passion musiikin tohtori Jorma Hannikaisen johdolla. Passio esitetään hiljaisen viikon jumalanpalveluksessa, jonka toimittaa Turun tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen Mika Mäntyranta. Urkuri on Markku Hietaharju.

Johann Steuerleinin niin kutsuttu saksalainen passio on yksi varhaisimmista kokonaan säilyneistä protestanttisista Johannes-passioista. Sen ja Johann Sebastian Bachin ikonisen samannimisen passion välillä on musiikin passiohistoriassa kuljettu miltei 150 vuoden matka. Steuerleinin passio on jäänyt kuitenkin todelliseksi harvinaisuudeksi − lähes tuntemattomaksi − ja sitä ei ole esitetty Suomessa koskaan aikaisemmin.

Johann Steuerleinin Johannes-passion esittäminen on osa Kuninkaantien muusikoiden jo vuonna 2013 alkanutta historiallisten passioiden sykliä. Kuninkaantien muusikoiden ohjelmistossa ovat aiemmin olleet muun muassa Melchior Vulpiuksen, Antoine Longuevalin, Jakob Meilandin ja Johann Walterin passiot. Kuninkaantien muusikot esittää Steurleinin passion hiljaisella viikolla pitkäperjantaina myös Mynämäen Pyhän Laurin kirkossa.

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä
  • Musiikki Musiikki